European Media Partner

Omroepdirecteur Jan Slagter: ‘Ik wil ouderen een stem geven’

Tijdens de coronacrisis zijn vooral ouderen weer massaal televisie gaan kijken en naar de radio gaan luisteren. “Juist in deze moeilijke periode zijn wij er voor hen”, zegt Jan Slagter, directeur van Omroep MAX. “Dagelijks maken we mooie programma’s voor ouderen en onze ombudsman behartigt hun belangen.” Maar dat is niet vanzelfsprekend…

Hoe belangrijk is televisie in deze coronaperiode?

“Dat men massaal thuisblijft is terug te zien in het kijkgedrag. De televisie wordt in deze angstige en eenzame tijden door de Nederlander beschouwd als een middel om zich te ontspannen en amuseren, maar vooral ook als belangrijke en betrouwbare nieuws- en informatiebron. In het coronajaar 2020 werd van de totale kijktijd maar liefst 27 procent besteed aan het kijken naar nieuws- en actualiteitenprogramma’s. Sommigen hadden televisie al doodverklaard, maar er wordt juist méér tv gekeken. Vooral de publieke omroep trekt meer kijkers, met name ouderen.”

 


 Jan Slagter, directeur van Omroep MAX


Geldt dat ook voor de radio?

“Ja, voor het vierde jaar op rij is er weer meer geluisterd naar de publieke omroep. Juist nu blijven de radiozenders van de NPO voor veel luisteraars een vertrouwd baken. NPO Radio 5, waarop wij veel programma’s uitzenden, boekte qua luistertijd zelfs een absoluut record! Daarnaast zenden we ook uit op NPO Radio 1 en NPO Radio 4 en ook die zenders doen het uitstekend.”


Wat voor rol ziet MAX daarbij voor zichzelf?

“Voor MAX en de gehele publieke omroep geldt dat we nu meer dan ooit onze maatschappelijke waarde voelen. We zijn nu letterlijk de verbindende factor voor de samenleving. En dat past ook perfect bij onze kernwaarden: MAX is betrokken, verbindend en betrouwbaar. We zijn meer dan een omroep, we geven de ouderen een stem. We willen de vijftigplussers niet alleen goede programma’s bieden, maar ook opkomen voor hun belangen. Wij zetten ons in om het leven van ouderen te verbeteren en te veraangenamen, in Nederland en daarbuiten. Dat doen we bijvoorbeeld met onze ombudsman, waar leden gratis terecht kunnen met vragen, problemen of klachten rond pensioenen, reizen, verzekeringen, aankopen, noem maar op. Daar wordt zeer veelvuldig en met groot succes gebruik van gemaakt.”

 

Jullie richten je op alle vijftigplussers in Nederland. Dat zijn ruim zeven miljoen mensen! Hoe kun je zo’n brede doelgroep goed bedienen?

“Het zijn natuurlijk stuk voor stuk individuen. En toch weten we met onze programma’s en activiteiten deze groep mensen te binden en samen te laten beleven. Dé vijftigplusser bestaat niet, maar onderscheidt zich als groep wel van andere leeftijdsgroepen. Met al zijn positieve en negatieve ervaringen, zijn normen en waarden, de manier waarop hij in het leven staat en dit weet te waarderen. Vijftigplussers zijn vaak zeer actieve mensen, betrokken bij hun omgeving en volop onderdeel van de moderne samenleving. Ze doen mee en tellen mee. Maar natuurlijk hebben we ook aandacht voor de mindere kanten van het ouder worden, zoals eenzaamheid en een verslechterende gezondheid.”

 

MAX hoort bij de top met best bekeken en hoogst gewaardeerde programma’s onder vijftigplussers. Hoe krijgen jullie dat voor elkaar?

“Eigenlijk is het heel simpel: wij maken programma’s op radio en televisie omdat onze doelgroep er graag naar luistert en kijkt. En niet omdat de maker het een mooi programma vindt en het daarom moet worden uitgezonden. Dat kunnen we doordat we constant met onze doelgroep in contact zijn. Bijvoorbeeld via ons opiniepanel, onze redacties, de verenigingsactiviteiten en publieksservice. Wij luisteren heel goed naar de ouderen, en die nemen op hun beurt de moeite om ons te laten weten wat we goed doen, maar ook wat beter kan.”

Delen

Journalist

Féline van der Linde

Related articles