European Media Partner

Nederlanders volop bezig met woonbeleving

Geen waardevoller bezit dan een eigen thuis. Dat kan een huurhuis zijn of een koopwoning. Maar waar het op neerkomt, is dat mensen veel waarde hechten aan een prettige en comfortabele woonbeleving. Wat dat is, valt moeilijk te bepalen. Zoveel mensen, zoveel eisen en verlangens.

‘Er bestaan altijd kansen om het thuis nog leuker en aangenamer te maken’

Wat vast staat, is dat mensen hun best doen om het thuis aangenaam te maken. De conclusie van een onderzoek onder ruim duizend Nederlanders over uitgave met betrekking tot woonbeleving luidde dat driekwart van de Nederlanders de twaalf maanden ervoor geld heeft uitgegeven aan hun inrichting. Per jaar gaat het gemiddeld om 1.533 euro dat wordt besteed aan meubels en woonaccessoires.


Eén van de conclusies lag misschien voor de hand, maar is toch leuk om te lezen: mensen geven het meeste geld uit aan de ruimte waar ze het meest vaak zijn. Meer dan de helft van de ondervraagden (61 procent) investeert vooral in de woonkamer. Jongeren onder de dertig jaar geven duidelijk meer (38 procent) geld uit aan de slaapkamer dan senioren (11 procent). Inspiratie daarbij wordt vooral opgedaan door zelf te experimenteren, hoewel mensen hun inspiratie ook opdoen via woonwinkels, woonprogramma’s op televisie en interieurs van bekenden. 


Dat mensen bereid zijn om van hun eigen woning een droompaleis te maken, blijkt ook wel uit het feit dat de koopprijzen nog steeds stijgen. Mensen hebben er steeds meer geld voor over om hun geliefde woonstek te kopen. In 2013 was er een dieptepunt wat dat betreft, maar sindsdien gingen de koopprijzen jaar na jaar omhoog. Vorig jaar nog constateerde het CBS en het Kadaster dat koopwoningen wederom duurder zijn dan ooit. In juni 2018 stegen de prijzen met bijna 9 procent ten opzichte van een jaar eerder. Een woning kostte in die maand gemiddeld bijna 29 procent meer dan in het dieptepunt van 2013. De gemiddelde verkoopprijs van een huis bedroeg ruim 289.000 euro. 

 

Alle signalen staan dus op groen wat betreft de behoefte aan comfortvergroting, dus woonbeleving. De kwaliteit van een droomwoning en een optimale woonbeleving hebben daarbij niet alleen van doen met praktische kwaliteiten als de indeling van de ruimtes of onderdelen van het interieur. In deze moderne tijd krijgt duurzaamheid een steeds grotere invloed op de thuiservaring. De hoofdrol in deze is weggelegd voor het isoleren van de schil. Isolatie zorgt ervoor dat de eigen woning gedurende heel het jaar een aangename beleving kent, dat er ’s winters minder gestookt hoeft te worden, en in de zomer minder gekoeld.


Kortom, Nederlanders zijn volop bezig met woonbeleving. En zelfs voor wie in staat is geweest zijn eigen droompaleis te bemachtigen, bestaan er altijd kansen om het thuis nog leuker en aangenamer te maken.

Feit

Uit een onderzoek ruim een jaar geleden dat werd uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Motivaction blijkt dat wooncomfort van alle geluksfactoren het meest bepalend voor de mate waarin mensen zich thuisvoelen in hun woning. Een andere belangrijke factor die bijdraagt aan woongeluk is Ruimte & Indeling. Die factor speelt vooral bij huurders, die ook veel waarde hechten aan Ruimte & Indeling als het gaat om ‘thuis voelen’. 

Delen

Journalist

Hugo Schrameyer

Related articles