European Media Partner

Michiel de Zeeuw is van de bewaarcultuur

Het pand als basis voor het design. En het pand moet een bepaald soort waardigheid gaan uitstralen. Twee stelregels die Michiel de Zeeuw hanteert als hij nadenkt over iemands droomhuis. Maar waar dat dan in uitmondt? “Dat kan van alles zijn, het moet gewoon kloppen.”

‘Ik vind het heel erg belangrijk dat mensen over duurzaamheid nadenken, maar binnen mijn vak zie ik veel tegenstrijdigheid’

Hij kijkt uit op een kasteel, prachtige bomen, een Engelse landschapstuin en er zit een slotgracht om het landgoed heen. Het huis zelf? Een koetshuis uit 1840, volledig origineel. Woont Michiel de Zeeuw, interieurarchitect en co-presentator en woondeskundige bij RTL Woonmagazine, in zijn droomhuis? “Ja, ik denk het wel. Er is geen ander van, dat vind ik heel bijzonder. We worden helemaal niet geconfronteerd met de buitenwereld, het is alleen maar mooi hier.”

 

Maar wat voor de één een droomhuis is, is voor de ander misschien wel een horrorhuis. Iets waarvan De Zeeuw zich terdege bewust is. Of hij voor iedereen een droomhuis kan ontwerpen? De interieurarchitect vindt het een lastige vraag. Niet omdat hij denkt dat hij het niet kan, maar omdat mensen zich vaak niet bewust zijn van wie ze eigenlijk zijn en hoe ze willen wonen. “Dus ben ik eerst bezig met mensen hun woonrituelen naar voren halen om ze te laten beseffen hoe ze nu wonen en wat dat droomhuis voor hen dan is.”


Maar er is dus geen algemeen uitgangspunt bij zo’n droomhuis?

“Nee, dat ligt echt heel erg aan de persoon zelf. Het grappige is dat het een heel hedendaags thema is om je te beseffen wat een interieur doet met je gemoedstoestand. Als je kijkt naar een inrichtingsstroming als wabi sabi waarin we de perfecte imperfectie omhelzen dan doet dat wat anders met je dan een droomhuis dat bestaat uit 38 smart screens en op elke hoek een siri-box waar je tegen kan praten. Je merkt steeds meer in de samenleving dat we de wereld aan en uit willen kunnen zetten. We willen stilte om ons heen, of juist vol in de tech zitten. Dus wat is het uitgangspunt? Het kan van alles zijn.”

 

Wat is jouw visie op het gebied van interieur? 

“Ik vind het heel belangrijk om het huis te kunnen blijven zien door het interieur heen, ik hou van het pand. Ik vind dat je een pand evenwaardig veel ruimte moet geven als het interieur dat je erin zet. Het is mooi als daar een beetje afstand tussen blijft. Ik zal dus altijd eerst naar het huis kijken: waar zitten de ramen, hoe is de verhouding tussen de ruimtes? Het begint met een prettige body. Daarnaast wil ik altijd het gevoel creëren dat iets een bewaarwaarde krijgt, dus het pand moet een bepaald soort waardigheid uitstralen. Het moet kloppen en dan maakt het niks uit of het interieur modern of klassiek is.”

 

Want dat hangt dus vooral af van de klant. Maar wat is jouw toevoeging? Jouw handtekening?

“Dat zit nadrukkelijker in het stramien, de filosofie die erachter zit en de balans in het huis dan dat ik een bepaalde handtekening heb. Ik ben geen designer die altijd met een blond eiken meubelstuk werkt of een bepaalde maatvoering, daarvoor ben je bij mij niet aan het juiste adres.”

 

Duurzaamheid speelt een steeds belangrijkere rol in de wereld: hoe vertaalt dit zich naar jouw werk?

“Ik ben van de bewaarcultuur, niet van de weggooicultuur. Ik vind dat mensen zich veel beter moeten beseffen dat ze niet de trendgevoelige items moeten kiezen waar ze snel op uitgekeken zijn. Ik ga voor iets meer tijdloze meubels, waarvan mensen over tien jaar kunnen zeggen dat ze het nog steeds een heel mooi meubelstuk vinden. Daarnaast vind ik het van groot belang dat mensen ruimte creëren om dingen op te slaan waar ze tijdelijk op uitgekeken zijn, maar die ze wel willen bewaren.” 

 

Wat vind je van de duurzaamheidstrend?

“Ik vind het heel erg belangrijk dat mensen erover nadenken, maar binnen mijn vak zie ik veel tegenstrijdigheid. Aan de ene kant zie ik dat mensen, omdat ze veel minder hoeven te betalen voor een meubelstuk dan vroeger, meer durf hebben om trendgevoeligere zaken aan te schaffen. Die hippe groene sofa kost maar vijfhonderd euro, die kopen ze dan, en na een half jaar flikkeren ze ‘m weg om over te stappen op de nieuwste trend. Voor mensen zoals ik is dat heel erg leuk, omdat je heel erg veel kan doen en grotere stappen kunt maken. Maar aan de andere kant is dat natuurlijk helemaal geen positieve ontwikkeling als je kijkt naar duurzaamheid.”

 

Welke andere trends zie jij in interieurdesign?
“Tot de jaren negentig waren we heel vrij om dingen te veranderen. Een bank in de andere hoek, de tafel op een andere plek… Maar toen kwam de flatscreen die aan de muur moest hangen. En de kabels wilden we niet in zicht. Zitkamers werden opeens heel erg statisch. Het grappige is dat door streamen en doordat tv’s geen ontvangstkastje meer nodig hebben, we weer terug zijn bij de tv die alleen maar stroom nodig heeft. We kunnen dus weer schuiven in huis, de tv is niet meer bepalend. Een andere trend is dat je veel roomdividers en veel individuele meubels ziet, omdat we samen ons eigen ding willen doen. Denk aan de moeder die aan het koken is in de keuken met haar eigen muziek, maar wel haar kind wil zien door het glas dat de keuken van de woonkamer scheidt. Of denk aan het kind dat wil gamen in dezelfde kamer als waar de ouders zijn, en zich dan terugtrekt in zijn cocoon chair.”

 

Nederland heeft een rijke historie van bekende interieur designers: Piet Boon, Marcel Wanders, Eric Kusters, Jan de Bouvrie. Waar pas jij in dit rijtje?

“Ik vind het fantastisch wat ze doen, maar ik zie mezelf altijd meer als een soort spokesman daarnaast, omdat ik heel goed begrijp wat zij aan het doen zijn. Ik blijf toch die mediafactor er bijhouden, ik vind het heel gaaf om uit te leggen wat het werk van Piet, Marcel, Eric of Jan teweegbrengt en wat het met iemand kan doen. Dat hoort bij mijn carrière. Ik heb me op een gegeven moment wel beseft dat ik een brede interesse heb in heel veel ontwerpers en stijlen en dat een eigen handtekening vormen voor mij geen doel is. Ik ben volwaardig interieurarchitect, doe ook veel eigen projecten, maar ook tv-presentator. Die combinatie past bij mij.”

 

Tot slot: waar ben je het meest trots op?

“Dat ik mezelf hebt ontwikkeld van soapster tot interieurarchitect, zonder dat mensen daar ooit commentaar op hebben gehad. Ik ben nooit als ongeloofwaardig bestempeld. Daar ben ik wel trots op, dat mensen mij dat vertrouwen hebben gegeven.”

Feit

Michiel de Zeeuw kreeg bekendheid in Nederland vanwege zijn rol in de serie Goudkust. Toch koos De Zeeuw niet voor een lonkende carrière als acteur, maar besloot hij interieurarchitect te worden. En niet zonder succes. Maar de televisiewereld helemaal gedag zeggen deed hij niet. De Zeeuw combineert zijn werk als interieurarchitect al jaren met zijn rol als co-presentator en woondeskundig bij RTL Woonmagazine.

Delen

Journalist

Jerry Huinder

Related articles