European Media Partner

Medewerkers zijn de backbone van je bedrijf

HR-managers hebben zich tijdens de huidige pandemie van hun beste kant moeten laten zien. Naast hun bestaande verantwoordelijkheden hebben ze op meerdere vlakken moeten anticiperen op de coronacrisis. Denk aan thuiswerk richtlijnen, het beheren van werktijdverkortingen en verlof, zorgen dat teams op afstand verbonden en betrokken blijven, en het uitwerken van plannen voor de terugkeer naar kantoor. Zeker in tijden van crisis blijken HR-managers essentieel als strategische partners in het bedrijf.

Om hun werk goed te doen is het voor HR-managers van het grootste belang dat ze goed overzicht kunnen houden over hun werknemers. “Dat doen ze op twee vlakken”, stelt Lars Boom, Country Manager Benelux bij Personio. “Allereerst op persoonlijk vlak. Ook nu HR-teams en -leiders hun werknemers niet op de werkvloer zien, moeten ze regelmatig contact houden om te kijken hoe het met hun team gaat. Zo blijven ze op de hoogte van het welzijn van hun werknemers.”

Daarnaast kan ook
data ingezet worden om een beter overzicht te krijgen in het bedrijf en haar werknemers. “Wij ondersteunen dit door onze klanten toegang te geven tot rapporten die een aantal basiskwesties registeren, zoals bijvoorbeeld absenties. Een toenemende absentie ratio kan bijvoorbeeld een teken zijn dat iemand moeite heeft met het werk. Ook kunnen deze rapporten tonen hoe goed de medewerkers zich ontwikkelen, op basis van de feedback van hun managers.”

Deze data kunnen HR helpen om hun medewerkers beter te ondersteunen. “Een goed voorbeeld hiervan is het onboarding proces. Zo’n 1 op de 5 medewerkers verlaat een bedrijf voor het einde van de proeftijd en een van de belangrijkste redenen hiervoor is een slecht onboarding proces”, vertelt Lars. “Dit komt omdat veel bedrijven geen inzicht hebben in dit proces en niet weten wie welke taak op zich neemt en wanneer, en omdat een groot deel van het proces handmatig gedaan wordt. Hierdoor hebben medewerkers bijvoorbeeld geen computer of bureau ter beschikking in hun eerste week. Dan begin je als werknemer niet lekker, maar het kost het bedrijf ook geld omdat de medewerker niet gelijk productief aan de slag kan. Dit kan makkelijk opgelost worden met een geautomatiseerd onboarding proces, waarbij iedereen die hier een rol in speelt notificaties krijgt wanneer ze iets moeten doen. Zo krijgt de nieuwe werknemer de vraag om het bedrijf van alle gegevens te voorzien, krijgt de teamleider de notificatie dat ze de medewerker contacteren voor de start en horen de IT-manager en zijn team dat er nieuwe accounts aangemaakt dienen te worden. HR en de teamleider hebben gedurende het hele proces een duidelijk overzicht en kunnen ingrijpen als dat nodig is.”

De pandemie heeft de digitalisering van het mkb in Nederland in een stroomversnelling gebracht, stelt Lars. “HR ziet nu in dat ze moeten rekruteren, onboarden en offboarden op afstand, maar ook dat ze te allen tijde toegang moeten hebben tot kloppende data om de juiste keuzes te maken voor het bedrijf. Daarnaast moest het voor medewerkers mogelijk gemaakt worden om hun absenties, zowel door vakantie als door ziekte, online door te geven. In het afgelopen jaar hebben we daarom ook elektronische handtekeningen en een functionaliteit om thuiswerk uren te registeren geïntroduceerd, zodat HR altijd up to date is.”

Personio ziet dan ook dat er veel vraag is naar HR-software voor het mkb. “Wij helpen het mkb in Europa hun potentie en productiviteit volledig te benutten door HR-activiteiten te digitaliseren en automatiseren”, vertelt Lars. Binnen Nederland ondersteunen we bijvoorbeeld Channable en GoSpooky. Beide bedrijven groeien in een rap tempo en de HR-teams begrijpen dat de groei en veerkracht van het bedrijf afhankelijk zijn van goed functionerend personeel. HR kan niet strategisch ingezet worden als de bedrijfsvoering niet op orde is. Wij maken deze optimalisatie mogelijk door een alles-in-één oplossing te bieden voor het mkb. Omdat het personeel uiteindelijk het succes van je bedrijf bepaalt.”


Delen

Journalist

Related articles