European Media Partner

Makkelijker vet verliezen met periodiek vasten

Afvallen blijft lastig voor een hoop mensen. Elke dag gezond moeten eten, veel sporten en bewegen en lekkere snacks laten liggen. Veel mensen zien afvallen als een periode van afzien. Maar hoeft dit wel echt zo te zijn?

In 2019 zijn meer mensen dan ooit bezig met hun lichaam en uiterlijk. De zomer komt eraan, dus het wordt weer tijd om te gaan sporten en een strikt dieet te volgen. In vele gevallen is dit dieet veel te strikt en daarom niet vol te houden. Vaak is dit een low carb of no carb dieet waarbij je weinig of zelfs helemaal geen koolhydraten mag eten. De maaltijden bestaan dan vooral uit eiwitten en groentes. Vaak zijn deze diëten niet gezond, en ook heel slecht vol te houden. Al het gewicht wat je verliest kom je dan meestal ook snel weer aan. Deze ‘crash diets’ zijn absoluut niet de manier om resultaten te behalen op de lange termijn.


Er is een andere manier, die momenteel een hoop aandacht krijgt in de fitness industrie. Intermittent fasting oftewel periodiek vasten is een methode om effectief vet te verliezen op een manier die makkelijker vol te houden is. Door te vasten en vervolgens veel te eten, eet je de caloriebehoefte in een korter tijdsbestek van een dag. Vaak is dit een periode van 8 uur eten en 16 uur vasten. 


Periodiek vasten is eigenlijk heel natuurlijk. Onze verre voorouders hadden niet het geluk dat er op elke hoek van de straat eten verkrijgbaar was. De vangst van de jacht werd in een keer opgegeten omdat het eten anders zou bederven. Door periodes niet te eten leert het lichaam beter om te gaan met koolhydraten (suikers) en vasten heeft dus een positief effect op de insuline-gevoeligheid van je lichaam. 


Elk persoon heeft een verschillende caloriebehoefte. Om af te vallen moet je minder calorieën eten dan jouw caloriebehoefte. Als deze calorieën over de hele dag worden verspreid, zullen het hele kleine maaltijden zijn. Deze maaltijden vullen vaak niet, en door de insuline pieken zal je de hele dag met een hongergevoel zitten en weinig energie.


Door periodiek vasten zal dit niet het geval zijn, aangezien je jouw dagelijkse calorieën in grotere maaltijden zult eten. Je zult dus minder het gevoel hebben alsof je aan het “diëten” bent en je kunt grote maaltijd eten terwijl je afvalt. Hiernaast laten studies zien dat een bijkomend voordeel de verbeterde werking van je cognitieve functie is en een betere focus.


Het is meer een levensstijl te noemen dan een dieet. Vandaar is het ook zo effectief voor de meeste mensen. Het is makkelijker vol te houden en goed te combineren met het dagelijks leven omdat het meer flexibiliteit geeft rondom voedsel. Fysieke resultaten zien heeft nu eenmaal tijd nodig. In de tijd waarin we leven wilt iedereen snel resultaat, maar dit is niet de juiste aanpak. Het draait allemaal om een aanpak die vol te houden is in de lange termijn. Op deze manier zal je niet alleen gewicht verliezen, je zult het eindelijk eraf kunnen houden.

Merijn Schoeber, oprichter Student Aesthetics

Delen

Journalist

Related articles