European Media Partner

Leren en ontwikkelen als bedrijfsstrategie

Veel mkb-bedrijven in de brede technologische industrie zijn op basis van excellent vakmanschap uitgegroeid tot wat ze nu zijn. Wat ze doen kunnen ze heel goed, maar ze vergeten zich soms voor te bereiden op de toekomst en na te denken over de vraag hoe ze hun mensen daarvoor klaargestoomd krijgen. En dat moet eigenlijk anders.

Waarom zou leren en ontwikkelen onderdeel moeten worden van de bedrijfsstrategie?

“Er zijn verschillende maatschappelijke ontwikkelingen die bedrijven dwingen om op een andere manier te gaan werken. Om ook in de toekomst je bestaansrecht te houden zal je als bedrijf moeten anticiperen op die nieuwe ontwikkelingen. Daarnaast speelt ook de krapte op de arbeidsmarkt een belangrijke rol. Omarm deze ontwikkelingen en kijk hoe je je medewerkers daarop in kan zetten. Zo kan je samen met hen ook in de toekomst de gewenste diensten blijven leveren.”


Hoe doe je dat dan?

“Heel plat gezegd zie je dat deze werkgevers vaak heel goed zijn in hun technische werk, maar minder goed in praten met elkaar en onderlinge samenwerking faciliteren. Dan kan je zeggen: ‘je moet gewoon beter gaan communiceren’, maar dat is zo makkelijk nog niet. Zet leren en ontwikkelen in als bedrijfsstrategie en ga stapsgewijs te werk. De verandering naar beter communiceren en samenwerken en daarmee het ‘leren van elkaar’ mogelijk maken is echt een verandertraject. Zoiets groots pak je aan met kleine stapjes. Gesprekken daarover en aansluitende interventies op de ontwikkeling van de medewerkers én de leidinggevende zijn een goed begin.”


Waar lopen bedrijven nu op vast?

“Veel bedrijven leven in de waan van de dag en anticiperen niet voldoende op wat speelt. Leidinggevenden trappen vaak in de valkuil alles zélf te willen blijven doen. Nagenoeg alle werkgevers die wij spreken zeggen: ‘Wij streven naar het leveren van heel goede kwaliteit, maar dat lukt nog niet omdat onze mensen niet goed samenwerken/niet vooruitdenken/zich niet betrokken voelen…’ et cetera. Het is aan deze werkgevers om hun mensen in beweging te krijgen. Het meenemen van je mensen in jouw plaatje van de doelen van je bedrijf zorgt voor vooruitgang en werkplezier, omdat iedereen kansen krijgt en flexibeler inzetbaar wordt. Mijn advies aan bedrijven? Ga niet zitten wachten, maar begin nú met stappen ondernemen als je in toekomst wil blijven bestaan.” 


Delen

Journalist

Marjon Kruize

Related articles