European Media Partner

Klantvriendelijker processen door digitale ondertekening van contracten

Een fysieke handtekening van de klant was tot voor kort altijd nodig bij BMW Financial Services. De introductie van digitaal ondertekenen bracht snelheid in de processen. Laurent Schmit, manager new business bij BMW Financial Services: “Klanten zijn soms nog huiverig, maar wij kunnen hen garanderen dat deze nieuwe werkwijze volstrekt veilig is.” 

Het op afstand digitaal kunnen identificeren en hiermee aan de richtlijnen vanuit WWFT te voldoen, was het voornaamste argument voor BMW Financial Services om zich vorig jaar te gaan verdiepen in digitale ondertekening. Al snel lagen de voorwaarden waaraan een leverancier moest voldoen op tafel. Laurent Schmit. “Toen wij overstapten op digitaal ondertekenen hechtten wij met name waarde aan nauwkeurigheid en veiligheid van de service. Na een vergelijking van aanbieders kwamen wij uit bij onze huidige oplossing, niet in de laatste plaats omdat we zagen dat hiermee de customer journey nog verder zou verbeteren.”


Laurent Schmit, manager new business bij BMW Financial Services


Schmit legt uit hoe digitale ondertekening in zijn werk gaat: “We maken voor de identificatie gebruik van iDIN. Dat werkt via hetzelfde platform als iDEAL. Via iDIN ontvangen wij de identificatiegegevens van een klant, waarna zij direct overeenkomsten kunnen accorderen.” Belangrijk te beseffen is het gegeven dat data die zijn doorgegeven via iDIN worden gematcht met de gegevens die een partij zoals BMW Financial Services van de tekeningsbevoegde heeft ontvangen. De klant ontvangt zijn contract via de mail. Het enige dat de klant nog hoeft te doen, is in te loggen met iDIN met behulp van zijn bankpas om zichzelf te identificeren en het contract te kunnen ondertekenen. Is er een match, dan wordt direct een automatisch proces in gang gezet, met als resultaat een gewaarmerkte kopie van de overeenkomst. Vervolgens wordt deze kopie naar de verschillende partijen gestuurd.


Een belangrijk voordeel voor Schmit is de gebruiksvriendelijkheid van het platform. “Wanneer je eenmaal gewend bent aan digitale ondertekening van documenten, wil je niet meer terug. Daar komt bij dat we de complete look en feel hebben kunnen aanpassen aan onze merken. Dat is essentieel wanneer je verschillende merken voert, zoals wij bij BMW Financial Services. Hoewel de kleinere foutkans door veel klanten als absoluut pluspunt wordt beschouwd, trekt vooral de tijdwinst geïnteresseerden over de streep. Contracten moesten tot voor kort fysiek worden ondertekend, digitaal ingescand en vervolgens volledig worden nagelopen. Ontbrak er informatie? Dan volgde een telefoontje naar de verkoper. Dit is nu verleden tijd.”


Schmit besluit: “Doordat wij zijn overgestapt op digitale ondertekening is onze foutmarge sterk gereduceerd en besparen we gezamenlijk zo’n drie kwartier per klant. Dat scheelt enorm. En het is nog klantvriendelijker ook. Want uiteindelijk is dat waar het bij ons om draait. Wij bieden financieringen op maat evenals leaseoplossingen, zowel privé als zakelijk. Daarbij willen wij alle zorgen van onze klanten overnemen. Als wij worden ontzorgd in onze processen kunnen we onze klanten garanderen wat zij van ons mogen verwachten: zorgeloos rijplezier."

Delen

Journalist

Marjon Kruize

Related articles