European Media Partner

Klantvriendelijk de factuur incasseren

Hoe dichter er op een factuur wordt gezeten hoe sneller deze ook geïncasseerd kan worden. Korte looptijden verhogen de kans van slagen en zorgen dat een factuur sneller wordt betaald. 

“Wanneer een partij een factuur vers in het geheugen heeft, zal het ook sneller gaan betalen”, vertelt Patrick Nauw van incassobureau Straetus Vechtdal. “Daarbij is het klantvriendelijk benaderen een sterk middel dat helpt bij het incasseren. Niet met het vingertje wijzen en vertellen dat er betaald moet worden. Oplossingsgericht zijn en klantvriendelijkheid leiden vaak tot een positief resultaat.” Het afgelopen jaar zag je dat er iets op de rem werd getrapt door ondernemingen, vertelt Dennis Kuipers, directeur Straetus Nederland. “De cashflow daalde in sommige gevallen en dat kan ervoor zorgen dat facturen niet betaald kunnen worden. Het achterhalen van het probleem waarom er niet betaald kan worden is dan belangrijk om vervolgens te kunnen adviseren bij het zoeken naar oplossingen.”


Sommige sectoren floreerden het afgelopen jaar, gaat Nauw verder. “Maar sommige sectoren hebben het nog altijd heel zwaar. De financiële hulpstromen vanuit de overheid waren in vele gevallen voldoende, maar in veel gevallen waren en zijn betalingsregelingen nodig. Ondernemers zijn natuurlijk geen bank en van hun onderneming moeten zij hun brood betalen. Het maken van goede afspraken en een passende oplossingen treffen was en is noodzakelijk. Bovendien zorgt het ervoor dat de ondernemer zich kan focussen op zijn onderneming en kan doen waar hij of zij het beste in is, namelijk ondernemen.” Kuipers: “Een goede klantrelatie is goud waard. Elk verhaal heeft twee kanten. Achter elke niet betaalde factuur zit een reden en door die zo snel mogelijk te achterhalen kan er ook sneller een oplossing worden gevonden.”

Delen

Journalist

Féline van der Linde

Related articles