European Media Partner

Kanteljaar voor e-commerce

2020 wordt een kanteljaar voor e-commerce. In het najaar van 2019 werd voor mij duidelijk dat de komst van Amazon.nl als volwaardige Nederlandse webwinkel in het eerste kwartaal van dit jaar werd gepland. 

Wat dit tot achter de komma gaat betekenen, is nog ongewis, maar de opening van een Nederlandse Amazon-tak krijgt onherroepelijk invloed op partijen als Wehkamp.nl, Bol.com en in mindere mate op Coolblue. Grotere fabrikanten zullen de switch maken van Bol.com naar Amazon, omdat ze daarmee niet alleen in Nederland en België, maar ook in Duitsland, Engeland en zelfs de rest van de wereld voet aan de grond krijgen.


De retailtransformatie van de afgelopen jaren zal zich versneld doorontwikkelen. Vroeger bestond de retailwereld uit fysieke componenten en werd internet daaraan toegevoegd. Nu is het precies andersom. Voor een derde van de consumenten is internet de basis onder hun bestaan. Ze halen hun informatie van internet, ze communiceren via social media en ze kopen op internet. Dat koopgedrag heeft niet van doen met de weigering om naar fysieke winkels te komen. De fundamenten onder hun leefgedrag zijn overtuigend anders dan die van oudere generaties.


Ook de kracht van machine learning gaat doorbreken. Zonder data geen toekomst. Zowel op persoonlijk, maar ook op zakelijk vlak weten aanbieders steeds persoonlijker en preciezer te anticiperen op koopgedrag. De consument plukt daar de vruchten van door een nog meer op de eigen voorkeur toegesneden communicatie en presentatie van het aanbod.


Wat verder een duidelijke doorbraak gaat beleven, is gezichtsherkenning. Door het koppelen van online koopgedrag, data en face recognition zullen online winkelomgevingen veel meer in lijn komen met persoonlijke belangstellingssferen van gebruikers. Internet wordt als het ware persoonlijker. Dat is passend bij het gedrag van jongeren, net zoals ze niet meer lineair tv kijken, maar veel meer on demand. 


Ook betaalmethodes gaan drastisch veranderen. Ingewikkelde identificatiecodes gaan plaatsmaken voor veel soepelere autorisatievormen, waarbij ook gezichtherkenning een rol gaat spelen.


En wat ik tot slot nog wil aanstippen: veranderingen op logistiek en duurzaamheidsgebied. Wat we gaan zien is dat de samenleving het niet meer tolereert dat bezorgbussen de straten blokkeren. Daarvoor moeten andere oplossingen komen, zoals een gecombineerde last mile-deliveries. Ook de stroom retourzendingen wordt ingedamd. Deels door het in rekening brengen van kosten, deels door het delen van afspraken over maatvoering voor kleding en schoenen. Kleding komt vaak retour omdat elke fabrikant zijn eigen maatboog hanteert. De consument heeft behoefte aan een uniform en kloppend maatstelsel. 


Cor Molenaar, Bijz. Hoogleraar eMarketing Erasmus, e-strategie consultant

Delen

Journalist

Cor Molenaar

Related articles