European Media Partner

Kansen zien en mogelijk- heden pakken moet in je DNA zitten als ondernemer

Dekbedden verkopen. Niet meteen de allergrootste jongensdroom van ondernemer Niels Verwij, maar wel datgene waar hij miljonair mee werd. “De gouden regel is: weet wat je verkoopt, ken de parameters van je product.”

Een ondernemer ben je. Van nature. Dat is de stellige overtuiging van Niels Verwij, eigenaar van onder meer koopjedeal.nl, dekbed-discounter.nl en sinds kort woonq.nl en 

floralove.nl. “Ik geloof er niet in dat je kan ondernemen als het niet onderdeel van je persoon is. Kansen zien en mogelijkheden pakken moet in je DNA zitten.” Bij Verwij uitte zich dat al vroeg met handeltjes in pokemonkaarten tot scooters, quads en auto’s. Met vallen en opstaan ontwikkelde hij zich als ondernemer. Nodig, volgens de webshopeigenaar, want de echte ondernemer ‘leert van zijn fouten en zet door’. Van zijn vader leerde hij al op vroege leeftijd een van de belangrijkste lessen: Verwij had een quad gekocht en had tegen zijn ouders gezegd dat het voor de handel was, maar eigenlijk wilde hij hem het liefst zelf houden. Toen een man de quad wilde kopen, waardoor hij 200 euro winst zou maken, vroeg hij zijn vader wat te doen. Hij was duidelijk: pak je winst en investeer. “Ik leerde dat je je emoties moet uitschakelen. Handel is handel en leuke dingen zijn leuke dingen. Die moet je niet combineren.”


Was je vader een voorbeeld voor je?

“Zeker. Hij is beurshandelaar en heeft een enorme handelsgeest. Daar heb ik enorm veel respect voor en dat heb ik dan ook voor hondred procent van hem overgenomen.”


Wat is jouw droom als ondernemer?

“Mijn eerste droom was om een webshop te hebben die ik zelf had opgezet en goed draaide. Dat is gelukt. Mijn tweede droom is die om een groep van webshops te hebben die goed draaien, dat is zo goed als gelukt. Maar eigenlijk ben ik er al groeiende achter gekomen dat het vooral gaat om het genieten van de reis naar het succes. Je kunt allerlei leuke deals maken waar je veel geld mee verdient, en met leuke mensen samenwerken, maar als je er niet van geniet, heb je er niks aan. Ik sta elke dag met heel veel plezier op om aan het werk te gaan, dat is het belangrijkste.”


Is bewijsdrang onderdeel van een goede ondernemer?

“Natuurlijk. In het begin werd ik vaak uitgelachen toen ik dekbedden wilde verkopen, mensen geloofden niet dat het ging lukken. Dan is het natuurlijk extra kicken als het wel lukt. Je wil als ondernemer laten zien dat je het beter kan dan een ander. Ik ben een heel competitief persoon, heb vroeger ook aan topsport gedaan, ik ben slecht in verliezen. Dat was van jongs af aan een andere belangrijke les van mijn vader: de enige plek is nummer één, de rest is onzin. Dat is er bij mij wel ingeprent.”


Is e-commerce, jouw business, een kwestie van omzet draaien?

“Nee, dat is niet het hoofddoel. Je moet wel omzet draaien, omdat je anders niet uit je kosten komt, maar als je omzet draait zonder geld te verdienen dan ben je uiteindelijk ten dode opgeschreven. E-commerce draait om marge maken, anders ga je het niet overleven. Je moet dus heel goed in de vingers hebben wat er binnen je bedrijf gebeurt, je moet de controle hebben. Iedere cent telt binnen de e-commerce, zeker omdat het om volumes draait. Als jij bijvoorbeeld op je transactiekosten 2 cent kan besparen, is dat met een miljoen orders toch weer 20.000 euro. Daar denken mensen niet aan, maar dat is genoeg geld om bijvoorbeeld toch weer iemand parttime aan te nemen.”


Retouren zijn een belangrijk struikelblok voor veel e-commerce ondernemingen: bestaat er een gouden regel om dit op te lossen?

“Nee, want de producten zijn bij elke webshop verschillend. Als je kijkt naar schoenen, dan kunnen die groot of klein vallen, dan zal je dus veel meer retouren hebben dan als je dekbedovertrekken verkoopt. Daarvan weet je de maat en dat past altijd. En op eten zit zo goed als geen retour. Dus als ik een gouden regel zou moeten noemen: weet wat je verkoopt. Kijk naar de parameters van je product. Wil je weinig retouren, dan moet je zorgen voor een product zonder pasvorm.”


In hoeverre is klantenservice van belang?

“Van heel groot belang. Wij zeggen altijd: we werken voor de klant. Natuurlijk, we willen geld verdienen, maar in de basis proberen wij het beste product en de beste dienst voor onze klanten te leveren. Dat is waar we ons dag en nacht op focussen. Dat vertaalt zich in veel terugkerende klanten en goede recensies. Relatie-economie is key voor je business. Acquisitiekosten voor nieuwe klanten zijn relatief hoog, je moet het dus ook hebben van die tweede of derde order van dezelfde klant.”


Was corona voor jullie een droom die uitkwam? Nu moest iedereen wel online kopen…

“Nee, natuurlijk niet. Je maakt je zorgen om je collega’s, we hebben een fantastisch leuk team en nu moest iedereen thuiswerken. Maar goed, je doelt waarschijnlijk op de omzet, en ja, die ging na twee weken wel door het dak. Toch is dat effect nu alweer weg, en we groeiden voor corona ook jaarlijks, dus veel heeft het niet uitgemaakt. En aan de andere kant stegen de containerprijzen weer, dus veel van die omzet was je gelijk weer kwijt. Ik ben als ondernemer nooit zo’n fan van die pieken, je kan beter een stabiele markt hebben en daarbinnen stapje voor stapje verbeteren. Het is nu zo moeilijk om te voorspellen waar dit allemaal heen gaat.” 


Heeft corona iets veranderd voor de e-commerce?

“Zeker. Veel meer mensen zijn gewend geraakt aan online bestellen, en dat is voor iedereen in deze business goed. Daarnaast zie je dat koeriersbedrijven nu ook wel doorhebben dat ze echt moeten doorpakken: het gaat niet meer rustiger worden. Die realiseren zich dat ze aan de bak moeten, en niet alleen rond Black Friday. De komende jaren zullen de online verkopen alleen maar blijven groeien.”


Wat is jouw grootste fuck-up geweest?

“Dat toen dekbedden-discounter goed liep, ik dacht dat ik hetzelfde kon doen met pannen. Ik heb toen van al mijn verdiende geld pannen en potten ingekocht, maar dat ging volledig mis. Na een paar weken kwam ik erachter dat ik de focus op dat wat goed liep, de dekbedden, volledig verloor en vooral moest focussen op wat slecht liep. Toen heb ik daar dus vrij snel de stekker uit moeten trekken.”


Tot slot: wat is jouw gouden tip voor toekomstige e-commerce ondernemers?

“Laat je niet afleiden. Mijn motto is ‘hocus pocus, keep the focus’. Focus op jezelf, geloof in jezelf en investeer in tijd. Vandaag de dag zie ik veel ondernemers die denken dat het met vier dagen werken kan, daar geloof ik niet in. Het is gewoon zeven dagen van de week knallen en doorpakken, continu vol gas, anders gaat het gewoon niet lukken.” 


Feit

Niels Verwij is een zeer jonge succesvolle ondernemer. Na zijn studie Small Business en Retail Management besloot hij een website te beginnen met dagaanbiedingen, waaronder aanbiedingen met dekbedden. De website liep heel goed en in 2014 startte hij 

Dekbed-Discounter.nl. En met succes, Niels Verwij schopte het tot Quote top 100 van jonge miljonairs.

Delen

Journalist

Jerry Huinder

Related articles