European Media Partner

Kalmte kan ons redden!

Het klinkt logisch, maar is oh zo lastig. DGA’s van MKB-bedrijven hebben de neiging om meteen in de actie modus te schieten en met hun lijf vol adrenaline “iets” te doen.


Diederik van den Biggelaar, Directeur van Mandaat


Dat moet ook, maar eerst nadenken en rust uitstralen, zeker naar alle betrokkenen, is de eerste winst bij crisis. Men heeft dan de perceptie dat er controle is en dat er goed nagedacht wordt.


Beperk je handelen in eerste instantie tot wat echt nodig is en doe dat doortastend en neem je organisatie daarin mee. Uit ervaring herken ik de volgende fasen:


Cash, cash en nog eens cash. Daar gaat het primair om. Dat wil zeggen iemand voltijds op debiteurenbeheer zetten, met je grootste crediteuren gaan praten, de kleinere betalen (die kunnen net zoveel energie kosten als de grotere) en out of pocket kosten snijden. Dit laatste is ook nuttig voor het creëren van een sense of urgency binnen het bedrijf.


Daarna met je financiers gaan praten (o.a. je bank) en betrouwbare cash scenario’s voorleggen. Liefst drie: een optimistisch, een reëel en een negatief scenario.


Ondernemers zijn per definitie optimistisch (daarom zijn ze gaan ondernemen) maar laat een buitenstaander er ook naar kijken. Wees kritisch: je goodwill bij financiers is na 1 of 2 miskleunen verspeeld.


Na deze stabilisatie ga je je met de post crisistijd bezighouden. Dat voelt positief, geeft energie en maakt je klaar voor de toekomst. Nieuwe verkoopkanalen ontdekken, je kernactiviteit versterken, digitaal je bedrijf nog eens doorlichten, kortom de club toekomstbestendig maken.


Ga door met ademen, blijf gezond en houd je ogen op de bal! Succes!


Delen

Journalist

Diederik van den Biggelaar

Related articles