European Media Partner

Je klant zoekt naar meer dan alleen een product

De coronacrisis heeft een enorme verschuiving in het e-commerce landschap tot gevolg gehad. Om in de huidige tijd online mee te komen is een goede digitale strategie van groot belang.

“Voor corona was de website van veel B2B en een aantal B2C bedrijven vooral een online visitekaartje”, vertelt Dennis Stokman, CEO van Blauwe Monsters. “Echter, nu klanten niet meer langskomen wordt het steeds belangrijker dat de website ook zorgt voor lead generatie. Voor B2C bedrijven geldt steeds minder dat de digitale strategie tegenover de offline strategie staat. We zagen de afgelopen jaren sowieso al een toename van e-commerce, maar nu de winkels dicht zijn heeft dat al helemaal een vlucht genomen. De customer journey wordt steeds meer georiënteerd op de marketing in plaats van op de sales.”


Maar wat is dan precies een goede digitale strategie? “Meer dan ooit moet je je product of dienst afstemmen op het oriëntatieproces van jouw klant”, stelt Stokman. “De klant zoekt niet altijd naar een product of dienst om af te nemen, maar zoekt naar informatie. Stel je bent op zoek naar een spiegelreflexcamera, dan had je vroeger twee opties: je kon op het internet kijken of je uitleg kon vinden of je ging naar de winkel om jezelf te laten informeren. Die tweede optie bestaat nu niet meer, maar de klant wil nog steeds informatie vergaren voor ze tot aankoop overgaan. Daar ligt dus een grote kans voor webwinkels. Zij moeten nu meer aan gaan bieden dan enkel specificatielijstjes en de mogelijkheid een product aan te schaffen.”


Een goede digitale strategie begint volgens Stokman dan ook bij een goede contentstrategie. “Als je je klant goed wilt informeren moet je ook content produceren. Denk aan white papers waarin verschillende ervaringsdeskundigen de werking van verschillende camera’s uitleggen, of instructievideo’s over het instellen hiervan. Dat specialisme zal steeds belangrijker worden, ook nu de zoektocht steeds meer naar de websites verschuift.”


Blauwe Monsters helpt daarin als partner in de digitale transformatie. “Wij kijken verder dan alleen het optimaliseren van de website en helpen ook bij het optimaliseren van de content op die website”, vertelt Stokman. “Zo kunnen bedrijven blijven voorzien in de behoeften van hun klant.”


blauwemonsters.nl



Delen

Journalist

Related articles