European Media Partner

India opent de deuren voor de samenwerking

De potentie van India als handelspartner is enorm. Het land telt ruim 1,3 miljard inwoners, het opleidingsniveau is hoog. En bovendien, India is op zoek naar kennis uit Nederland.

Als koning Willem-Alexander tijdens de India Tech Summit in New Delhi zijn speech houdt, hoort Edith Nordmann deze instemmend aan. “Innovatie gaat over co-creatie”, zegt koning Willem-Alexander daar. “Innovatie is het samenbrengen van internationale kennis en expertise om maatschappelijke vraagstukken die ons allen aangaan, aan te pakken.”


Nordmann is voorzitter van The Netherlands India Chamber of Commerce & Trade (NICCT) en was in oktober dit jaar met het koningspaar, 44 Nederlandse bedrijven en tientallen wetenschappers op handelsmissie in India. De speech raakt precies aan waar India nu voor staat, vertelt ze na terugkomst in Nederland. 


“India wil niet gezien worden als goedkoop productieland. Zij willen kennis op diverse gebieden van buiten naar binnen halen. En ze willen dat samen doen en de partners er ook aan laten verdienen.” Het werkt, vertelt ze. “Om een project te noemen: de Barapullah Drain. Daarin hebben Nederlandse en Indiase partners samengewerkt aan een nieuwe afvalwaterzuiveringsinstallatie. Dat werkt uitstekend.”


Het werkt, ondanks dat de verschillen tussen beide landen nog steeds groot zijn, in mentaliteit en manier van zaken doen. Niet voor niks helpt NICCT al achttien jaar lang Nederlandse ondernemers in India zaken te doen – en andersom. “Het allerbelangrijkste dat je je moet realiseren, is dat het alleen thuis gaat zoals je gewend bent, en dat je respectvol moet zijn als je zaken komt doen in een ander land.”


Het grote verschil is het belang van een netwerk in India. “In Nederland houd je privé en zakelijk gescheiden. Dat is in India absoluut niet het geval. Als je in India wil solliciteren vragen ze niet alleen naar je cv en motivatie, maar ook naar je familie en je rol daarin.” 


Bijna even belangrijk in India is hiërarchie. Het is niet voor niks dat de koning en koningin met de handelsmissie mee zijn gegaan. “Zij hebben daar keihard gewerkt, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat en hebben zich uitstekend voorbereid. Ze hadden hun reis tot ceremoniële zaken kunnen beperken, maar hebben in hun kielzog bedrijven meegenomen en daarmee de handelsrelaties extra gestimuleerd.”


Een van de belangrijkste uitkomsten daarvan is WAH!, een nieuwe handelsagenda van India. Wah betekent in India geweldig. De drie letters staan ook voor Water, Agriculture en Health, de gebieden waarop India graag wil samenwerken en zich wil ontwikkelen. Waar nodig zal India de maatregelen nemen die de samenwerking vereenvoudigen.


“Er is een 10-jaren plan om samen te werken gemaakt, daar gaan ze concreet mee aan de slag. Tijdens de UN Climate Adaptation Summit in Oktober 2020 in Amsterdam zullen de eerste resultaten worden gepresenteerd.”


Kunnen Nederlandse bedrijven nu direct aan de slag in India? “Zonder netwerk in India wordt je niet gedragen in je poging daar zaken te doen. Het opbouwen van het netwerk moet zowel in Nederland als in India gebeuren. In Nederland zijn hiervoor uitstekende netwerkorganisaties die speciaal gefocust zijn op het behartigen van de belangen van bedrijven en ondernemers die in of met India zaken willen doen – met een doel voor ogen: ze goed voorbereid succesvol zaken laten doen.” 

Delen

Journalist

Mark van der Heijden

Related articles