European Media Partner

ICT-standaarden in de supply chain

Binnen de transport en logistiek heb je te maken met verschillende partijen: logistiek dienstverleners, ICT-leveranciers en klanten natuurlijk. Al deze partijen hebben eigen benamingen voor verschillende processen. Dit leidt vaak tot miscommunicatie, systemen die benamingen niet herkennen en vertraagde processen. De oplossing: het invoeren van ICT-standaarden. 

Wout van den Heuvel, algemeen secretaris bij Stichting Uniforme Transport Code: “Wij willen dat iedereen zoveel mogelijk dezelfde taal spreekt wanneer er data uitgewisseld wordt. Nu gebruikt iedereen nog zijn eigen benamingen. Om een simpel voorbeeld te geven: de één heeft het over een vrachtwagen, de andere over een vrachtauto en een derde over een truck. Systemen begrijpen dat niet. Daarom willen wij dat er voor elk begrip één naam komt. Dat noemen we een standaard.”


Het bereiken van standaardisatie is volgens Van den Heuvel best wel een opgave: “In 1999 wilden we dit doen door zelf te bedenken wat die standaarden dan moesten zijn. Nu hebben we besloten dat om te draaien en de sector zelf te laten bepalen wat die benamingen moeten worden. Bij data-uitwisseling heb je te maken met drie partijen: de verladers, de logistiek dienstverleners en de ICT-leveranciers die de standaarden in hun systemen moeten verwerken. Wij willen die drie partijen bij elkaar brengen en hen laten bepalen welke bewoordingen er gebruikt moeten gaan worden.”


Het gaat vaak mis bij de afspraken die vooraf worden gemaakt over projecten. “Er wordt langs elkaar heen gepraat en processen worden niet op de juiste manier beschreven. Wanneer het project dan geïmplementeerd wordt, komen de betrokken partijen erachter dat ze het niet over dezelfde dingen hadden. Dit leidt tot veel frustratie. Dat komt ook door een tekort aan mensen die zowel van ICT als logistiek verstand hebben. Daarom zijn wij nu ook aan het kijken of wij mensen hierin kunnen opleiden”, aldus René Knapen, voorzitter van de Dutch Association of Logistics and Transport.


Van den Heuvel: “We hebben nu al een aantal standaarden zoals het Open Trip Model, TLN transportopdracht en iSHARE die door de markt zijn getoetst. Nu moeten bedrijven en overheden ze ook nog echt gaan gebruiken. Een standaard wordt pas een standaard als iedereen hem gebruikt. We hopen dat als een aantal bedrijven deze begrippen komend jaar in gebruik neemt, er een sneeuwbaleffect ontstaat en er snel meer bedrijven volgen. Onze grootste uitdaging hierin is het meekrijgen van het MKB. Zij werken nog veel op papier terwijl in de logistiek verder alles elektronisch is. Als je alles gelijk wilt trekken, zullen zij ook helemaal over moeten op digitale systemen.” Knapen: “Het is niet dat er per se een onwil is binnen deze bedrijven om over te gaan op standaarden, maar zo’n omschakeling kost natuurlijk wel veel tijd en geld en dat is niet iets wat alle MKB-bedrijven hebben.”


Knapen: “Ik denk dat we al heel wat hebben bereikt door als sector dit probleem te erkennen en met de verschillende partijen samen te komen om hierover te praten.” Van den Heuvel: “Door samen te werken met de ICT-leveranciers van DALTI en hun expertise te benutten, hopen we binnen de logistiek en transport voldoende draagvlak te creëren om uiteindelijk alle neuzen dezelfde kant op te krijgen.”

Feit

Stichting Uniforme Transport Code is opgericht om het delen van data en informatie tussen partijen makkelijker en veiliger te maken. Dat wil zij doen door de invoering van standaarden. Dit zijn uniforme benamingen voor begrippen die binnen de transport en logistiek worden gebruikt. 


DALTI is een vereniging voor ICT-leveranciers die actief zijn in de logistieke sector. Zij geeft advies over automatisering en streeft eveneens standaardisatie na. Ook wil zij meer duidelijkheid over de semantiek in de sector.

Delen

Journalist

Related articles