European Media Partner

Horeca kan niet meer zonder franchise

Het aantal franchiseketens in de horeca groeit. Er is ook geen andere mogelijkheid.

Voor Laurens Meijer staat het vast dat standaardisatie in de horeca een must is. Zonder standaardisatie wordt het volgens de horecaondernemer steeds moeilijker om geld te verdienen in deze branche. ‘Conceptmatig werken, is iets wat heel duidelijk groeit in de horeca. We zullen nog veel meer ketens krijgen’, vertelde hij vorig jaar tegen vakblad Misset Horeca.


Meijer kan het weten. Hij heeft veertig horecazaken, waaronder de Moeke-formule, een keten van grand cafés. Daarnaast heeft hij met een compagnon een masterfranchise-overeenkomst getekend met een grote fastfood-keten om de expansie hiervan in Nederland vorm te geven.


De oorzaak is volgens hem functional dining. ‘Het aantal mensen dat nu uit eten gaat, is enorm. Tegelijk daalt de besteding. Als je voor de crisis uit eten ging, was je gemiddeld 40 euro kwijt in een restaurant. Nu is 40 euro heel erg duur. Tegenwoordig ga je uit eten voor 20 euro, of zelfs voor een tientje’, zei hij vorig jaar.


Voor horecabedrijven is er maar een oplossing, aldus Meijer in Misset Horeca, conceptmatiger werken. ‘Anders kun je niet mee met die lage prijs en kun je niets verdienen. Je moet meer standaardiseren, zodat je inkoopvoordelen kunt halen en investeringen in je ontwerp gemakkelijker terug kunt verdienen.’


De cijfers lijken hem anderhalf jaar later gelijk te geven. Het aantal franchisegevers in de horeca is gestegen van 84 in 2012 tot 113 in 2017 (laatst bekende cijfers van de Nederlandse Franchise Vereniging). Het aantal vestigingen nam in die tijd toe van 2262 naar 2900, terwijl het aantal medewerkers groeide van 33.800 naar 45.800. De omzet steeg eveneens, van 1,76 miljard euro naar 2,3 miljard euro.  


De komende jaren blijven de ketens gas geven. Vooral in de grote steden doen franchise-concepten, constateert horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners in hun jaarlijks onderzoek naar de branche. Door de toenemende behoefte aan meer ‘fast casual’ dan fastfood, met aandacht voor kwaliteit en herkomst van producten, scoren dit soort concepten goed, schrijft het bureau.


De groei lijkt de komende jaren niet op te houden. De fastfoodketens profiteren van de groei van het aantal eenpersoonshuishoudens, de urbanisatie en de toename van het aantal zzp’ers, om een paar structurele oorzaken te noemen. Ook het thuis laten bezorgen van de maaltijden is goed nieuws voor de ketens.


Ook profiteren de ketens van het toegenomen aantal eetmomenten. Zo wordt het ontbijt belangrijker. Bij een van de fastfood giganten steeg ontbijt in 2018 met 17,6 procent, de snelste stijger binnen hun omzet. Een ander ketenrestaurant (goed voor 270 vestigingen) meldde in februari dit jaar dat het aantal lunchbestellingen in de afgelopen vijf jaar gestegen is met 300 procent. Ook hier komt voorlopig nog geen einde aan, zo is de verwachting. Het ‘s avonds laten bezorgen van je eten, is een commodity geworden en men is ervan overtuigd dat het laten bezorgen van de lunch net zo vanzelfsprekend gaat worden. 

Delen

Journalist

Related articles