European Media Partner

Hoge sportprestaties ook mogelijk met 100% plantaardig dieet

Vlees wordt nog altijd geassocieerd met hoge prestaties als het aankomt op topsport. De 25-jarige oud-judoka en top CrossFit-atleet Jeremy Reijnders laat met zijn sportprestaties zien dat het ook anders kan.  

Reijnders besluit in 2015 over te stappen op een volledig plantaardig dieet nadat hij de documentaire ‘Forks over Knives’ bekijkt: “Als je de documentaire moet geloven, dan is plantaardig eten gezonder dan dierlijk eten en krijg je er als topsporter een gezond en goed functionerend lichaam van. Ik wilde het uitproberen, puur om te zien of ik hiermee daadwerkelijk betere sportprestaties kon realiseren. Er waren nog niet veel andere CrossFit atleten in Nederland die een volledig plantaardig dieet volgden en dat was ook de belangrijkste reden voor mij. Ik dacht als ik hierdoor sneller herstel en vooruitga dan mijn tegenstanders, kan ik daar mijn voordeel uit halen.”


Voordeel haalt hij zeker. Zo wordt de CrossFit atleet in 2018 tweede op het EK CrossFit en beste Nederlander bij de kwalificaties voor het WK. “In de eerste maanden na de overstap merkte ik al significante veranderingen in mijn lichaam. Ik herstelde sneller, waardoor ik een extra training aan mijn programma kon toevoegen. Daarnaast heb ik meer energie en kan ik voor mijn gevoel helderder denken. Voorheen kreeg ik in de middag een dip en deed ik een middagdutje, dat heb ik sinds mijn overstap naar een volledig plantaardig voedingspatroon niet meer nodig.” De oorzaak zou volgens de sporter misschien kunnen zijn dat het meer energie kost om vlees te verteren dan planten en dat je door meer groenten te eten, ook meer vitaminen en mineralen binnenkrijgt en dus meer energie krijgt. 


Het is zeer waarschijnlijk dat je net zo goed en snel in spiermassa kunt aankomen met een dierlijk voedingspatroon”, benadrukt Reijnders. “Wat ik voornamelijk wil laten zien is dat het ook mogelijk is met een plantaardig dieet dit soort prestaties neer te zetten en gespierd te worden. Er is nog een grote groep mensen die denken dat je dat niet kunt bereiken met een plantaardig dieet. Een andere grote misvatting is dat je bepaalde voedingsstoffen met een plantaardig dieet niet kunt krijgen. Ik dacht voorheen ook dat ik proteïne uit vlees moest halen, calcium uit melk en Omega 3 uit vis. Maar dit zijn niet de enige bronnen waar dat in zit. Je kunt het ook uit plantaardig voedsel zoals noten, zaden, peulvruchten, granen, vleesvervangers, bladgroentes en avocado's halen.”  


Vaststellen dat je met een plantaardig dieet sneller herstelt dan met een dierlijk voedingspatroon, kan nog niet omdat er nog onvoldoende wetenschappelijke onderzoek is die het ondersteunt. Ook zijn er genoeg voedingsdeskundigen die dit ter discussie stellen. Toch zijn er naast Jeremy Reijnders nog een hele reeks internationale topsporters, zoals F1-coureur Lewis Hamilton, American-footballspeler Tom Brady en tennissterren Serena Williams en Novak Djokovic die bij een plantaardig dieet zweren en ervaren dat je er sneller door herstelt. Reijnders ervaart daarnaast dat meer topsporters in CrossFit ook die overstap maken. 


In de samenleving wordt het ook steeds populairder om over te stappen naar een plantaardig dieet. Zo zullen we in 2020 volgens het Voedingscentrum vaker vegetarisch, veganistisch en meer lokale en seizoensgebonden producten eten. Dit komt onder andere doordat er steeds meer vegetarische restaurants en menukeuzes in bedrijfsrestaurants en op festivals worden aangeboden. Supermarkten bieden daarnaast een groter productaanbod van veganistische producten en maaltijden, die het dierlijke vervangen én, niet geheel onbelangrijk, lekker smaken. Dat maakt de overstap naar een volledig plantaardig dieet een stuk makkelijker. Wel met een kanttekening, want volgens Reijnders is het ene plantaardige dieet, het andere niet. “Het ligt eraan wat je doel is. Maar brood, frisdranken en frietjes zijn per definitie ook plantaardig, maar niet gezond.”


Het advies van de CrossFit atleet is daarom jezelf zo goed mogelijk te informeren. Hoe meer je weet, hoe makkelijker het ook wordt. Daarnaast zijn er talloze boeken en apps die je erbij kunnen helpen. Dat raadt Reijnders ook aan, zodat je – zeker in het begin – goed bijhoudt dat je de juiste voedingsmiddelen binnenkrijgt en gevarieerd blijft eten. En doe het ook geleidelijk, is het advies: “Verplicht jezelf niet om in één keer heel veel te veranderen. Start bijvoorbeeld de ene week met ontbijt en vervang de week erna, of later, weer een andere maaltijd met plantaardig eten.” 

Delen

Journalist

Esra Buke

Related articles