European Media Partner

‘Hoe meer je er een ding van maakt, hoe minder je kinderen willen eten’

In het drukke dagelijkse leven kan het soms lastig zijn om altijd gezonde en lekkere voeding op tafel te zetten. Zeker als er verschillende gezinsleden met ieder hun eigen wensen in het spel zijn. Hoe zorg je ervoor dat je gezond eet, maar het ook leuk houdt voor iedereen?

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. Dat is in elk geval hoe Elise Gruppen-Schouwerwou, oprichter van Chickslovefood erover denkt. “Zelf ben ik geen voedingsdeskundige of chef, maar we (Gruppen-Schouwerwou en haar compagnon Nina de Bruijn, red.) zijn onze blog wel gestart met een dosis gezond verstand. Doordeweeks eten we gezond en gevarieerd, maar in het weekend laten we de teugels wat vieren. En dat doen we dan ook goed met echt lekkere producten, geen light of suikervrije voeding. Gezond eten en slank blijven is op die manier een stuk makkelijker.”


Maar ja, in een druk leven met kinderen, een fulltime baan en een werkende partner is dat niet altijd even makkelijk. “Je ziet in kookboeken soms ellenlange lijsten met ingrediënten”, stelt Gruppen-Schouwerwou. “Hartstikke leuk, maar wie heeft er nou een kruidentuin met 350 verschillende verse plantjes? Dat is voor de alledaagse kok niet weggelegd. Zeker als je daar ook nog eens een gezin bij hebt.”


Gruppen-Schouwerwou is dan ook een grote fan van mealplannen. Maak aan het begin van de week een planning en bestel je boodschappen, want je moet er niet aan denken om elke dag vanuit je werk nog langs de supermarkt te gaan als je ook de kinderen nog moet ophalen of ze naar verschillende activiteiten moet brengen. Wij hebben de mealplanner op de koelkast hangen, daar zien onze partners ook gelijk wat ze moeten maken als zij een keer aan de beurt zijn om te koken. Soms verwijs ik dan ook naar een kookboek. Het maken van die planning helpt enorm bij het gezonde eten, want je weet gewoon dat je alles in huis hebt en dat de recepten niet al te veel tijd kosten. En je kan dan ook vooruit werken. Als er voor maandag een quiche op de planning staat en je hebt de ingrediënten al in huis, waarom zou je deze dan niet op zondag maken? Dan hoeft het maandag enkel nog in de oven.”


Het is echter niet altijd makkelijk om je kind gezond te laten eten. De meeste kinderen eten nog altijd liever frietjes dan broccoli. “Ik ben hier echt heel wanhopig geweest, maar het belangrijkste is dat je groenten het blijft aanbieden”, vertelt Gruppen-Schouwerwou. “Ik heb altijd geweigerd ‘dat lust hij niet’ te zeggen. Als we boontjes en tomaat aten, dan kregen mijn kinderen dat ook gewoon. Op een gegeven moment groeien ze er gewoon overheen en gaan ze het alsnog eten. Dat zien we ook wel eens als Nina en ik samen op vakantie zijn, dan heb ik bijvoorbeeld rauwe worteltjes mee, die de kinderen van Nina normaal gesproken niet willen eten. Als ze dan zien dat mijn kids dat wel doen, dan willen ze ineens wel mee-eten. Heel grappig.”


Een andere tip is om groenten te verstoppen, stelt Gruppen-Schouwerwou. “Ik begin vanaf 4 maanden met een smoothie. Daar gaat een half banaantje in, maar ook spinazie, boerenkool en paksoi. Ik heb alle groene groenten in mijn vriezer. De kinderen hebben het niet door, want de smoothie smaakt lekker zoet. Datzelfde geldt voor een pastasaus. Maal de groenten fijn, dan krijgen ze het in ieder geval binnen. Als ik de wanhoop echt nabij ben, doe ik het op die manier.”


Als laatste moet je er volgens Gruppen-Schouwerwou vooral geen strijd van maken. “Hoe meer je er een ding van maakt, hoe minder ze het willen. Ik bied mijn kinderen ’s middags ook vaak een snackplateau aan als ze uit school komen. Daarop liggen bijvoorbeeld snoeptomaatjes, stukjes paprika en stukjes wortel, maar ook nootjes en popcorn. Als je er een feestje van maakt hebben ze amper door dat ze een heel bord groenten gegeten hebben. En als ze dan ’s avonds de curry niet lusten, dan zit dit er in ieder geval in.”

Delen

Journalist

Marjon Kruize

Related articles