European Media Partner

Hoe kan de horecaondernemer efficiënter werken?

3 vragen aan Jochen Kramer, Directeur Marketing bij Salomon FoodWorld (gespecialiseerd in foodservice) 

Horecaondernemers kenden vele beperkingen en verplichtingen het afgelopen jaar. Dit had tot gevolg dat zij in sommige gevallen personeel moesten ontslaan, minder tot geen gasten mochten ontvangen en er heerste onzekerheid over de inkoop en beschikbaarheid van producten. 

Waar moesten horecaondernemers op letten bij de heropening na de lockdown(s)?

“Na de eerste lockdown in mei 2020 hebben we horecaondernemers een aantal tips gegeven om efficiënter te werken: minder producten op het menu, enkel de topsellers en meer werken met vriesversproducten. In vele restaurants was er na de eerste lockdown minder personeel aanwezig en een snellere tafelbezetting was noodzakelijk om een goede omzet te kunnen draaien na vele weken dicht te zijn geweest. Vriesversproducten zijn snel te bereiden zonder deze uitgebreid te wegen, kruiden en opmaken, en zorgen ervoor dat chefs meerdere maaltijden sneller kunnen bereiden.”


Welke tips hebben jullie nog meer kunnen geven?

“Met name voorlichting over de praktische zaken, zoals hoe je de buitenruimte kunt optimaliseren en buiten zolang mogelijk gasten kunt ontvangen. Door bijvoorbeeld buitenervaringen te organiseren, zoals een winter BBQ kunnen restaurants ook de gasten op een leuke manier buiten entertainen. Voor wat betreft de binnenruimte hielp het de restaurants enorm om digitale menu’s te creëren. Middels het scannen van een QR-code was het voor de gasten niet nodig om de menukaarten aan te raken en zorgde dit tegelijkertijd voor een hogere ranking van het restaurant op Google.”


Hoe is de gastronomie veranderd na COVID-19 in de horeca?

“Zeker na de tweede lockdown, die zes maanden duurde, draait het meer om het samenzijn dan om het eten voor de gasten. Mensen willen weer naar buiten, uitgaan, in een restaurant eten. Het bieden van oplossingen om met minder personeel deze gasten toch te enthousiasmeren was erg belangrijk. Het eten komt op de tweede plaats en dat betekent dat de horecaondernemers en chefs daarop moeten en kunnen inspelen door meer gebruik te maken van bijvoorbeeld fingerfood. Dit kan gemakkelijk gedeeld worden, doordat het in kleinere porties geserveerd kan worden en fingerfood leidt niet al te veel af van het gezelschap.”


Delen

Journalist

Féline van der Linde

Related articles