European Media Partner

Hoe geven we de digitale transformatie vorm?

Roland Kieboom, business executive bij Open Line

Wat is het grootste voordeel van de digitale transformatie?

“Het voordeel is dat je uiteindelijk een betere aansluiting vindt op je klant, in welk domein die klant zich ook bevindt. Hun behoeften zijn veranderd en daar moet je als bedrijf sneller op in kunnen spelen. Stilzitten en wachten is daarom geen handige strategie. Kom vooral in beweging als het aankomt op digitale transformatie en leer van de initiatieven die je als bedrijf ontplooit op dit gebied.”


Wat gebeurt er als bedrijven niet transformeren?

“In een lezing heb ik het ooit het ‘Darwinisme van het digitale tijdperk’ genoemd, want uiteindelijk komt het neer op veranderen of verdwijnen. Bij digitale transformatie gaat het niet om de technologieën zelf, maar om de kansen en mogelijkheden die ze bieden voor exceptionele groei. Vaak wordt digitale transformatie onterecht gebruikt voor alles wat een organisatie op digitaal gebied doet. Maar het gaat dus verder dan digitalisering en speelt een cruciale rol bij het toekomstbestendig maken van een bedrijf. Als je niet verandert, dan verdwijn je uiteindelijk en daar hebben we al heel veel voorbeelden van gezien, denk bijvoorbeeld aan bedrijven in de reisbranche. Als je niet meegaat in de transformatie en je geen digitale strategie hebt bestaat de kans dat je concurrentie krijgt uit onverwachte of nieuwe hoek, met alle gevolgen van dien”


Welke ontwikkeling zal zorgen voor de grootste verandering?

“Als je het hebt over een digitale transformatie heb je het eigenlijk meer over transformatie dan over digitaal. Digitalisering is het digitaal maken van veelal traditionele manieren van werken, maar digitale transformatie en zeker ook de onderliggende technologie raakt de hele organisatie. Om in deze tijd als bedrijf relevant te blijven moet je denken vanuit je klant en heb je snelheid en vooral flexibiliteit nodig. Het feit dat je digitaal flexibel bent betekent dat je snel kunt acteren op ontwikkeling in de markt, bij je klanten en de samenleving.  Een veelgemaakte fout is dat bedrijven hun huidige processen één op één digitaal door willen zetten, terwijl digitale transformatie echt vraagt om een compleet andere mindset, waarbij het wel de uitdaging is om niet in te boeten op authenticiteit. De techniek bepaalt niet cultuur, maar het samenspel van mensen, ideeën, klantwensen en de huidige en toekomstige technologieën.” 


Gina Doekhie, Cybercrime specialist

Wat is het grootste voordeel van de digitale transformatie?
“Als tijdens deze digitale transformatie ook wordt nagedacht over cybersecurity hebben we uiteindelijk minder cyberrisico’s omdat we onze data bijvoorbeeld versleuteld opslaan, of regelmatig de infrastructuur scannen op kwetsbaarheden. Ook kunnen we door de hoeveelheid data beter reageren op cyberincidenten, mits dit goed is ingeregeld. Door de digitale transitie is het mogelijk om meer inzicht te krijgen en informatie snel en gemakkelijk te analyseren, zodat je beter kan reageren tijdens een cyberincident.”

Wat gebeurt er als bedrijven niet transformeren?
“Niet alleen de wereld digitaliseert, maar ook de criminaliteit. Cybercriminelen spelen in op de digitale transformatie en kunnen nu vanuit hun luie stoel in computers inbreken en miljoenen verdienen. Het grootste cyberrisico is ransomware. Hackers proberen in jouw bedrijfsnetwerk te komen door phishing-berichten te sturen naar medewerkers en hopen dat iemand klikt. Eenmaal binnen begint hun zoektocht naar vertrouwelijke informatie, proberen ze beheerdersrechten te verkrijgen en het netwerk binnen te dringen. Dan gaan ze de ransomware uitrollen waarmee ze je systeem gijzelen. Cybercriminelen vragen tonnen of miljoenen aan losgeld om de sleutel te verkrijgen zodat je weer kan werken. Zelfs als je back-ups hebt heb je maanden werk nodig om te herstellen van een cyberaanval. De gemiddelde schade van zo’n aanval is 1,5 miljoen euro. Dus is het beter om vooraf jouw systemen te beveiligen, toch?”

Welke ontwikkeling zal zorgen voor de grootste verandering?
“Je wilt liever een cyberincident liever voorkomen dan genezen. We moeten tijdens een digitale transformatie dus nadenken over security by design. Bijvoorbeeld door twee-factor authenticatie aan te zetten, netwerken te scheiden, machtigingen voor toegang in te stellen, data beveiligd op te slaan, maar ook door detectie en monitoring in te regelen. Het duurt gemiddeld 200 dagen voordat een hacker wordt opgemerkt in het netwerk van een bedrijf. Ze zitten dus al maandenlang mee te kijken in jullie systemen voordat ze een aanval uitvoeren. Hoe eerder je een hacker detecteert, hoe sneller je kan reageren en schade kan voorkomen. Het is niet de vraag of je wordt gehackt, maar wanneer en hoe je daarop reageert!”

Harmen Hoogwout, Regional Director bij OutSystems

Wat is het grootste voordeel van de digitale transformatie?
“De digitale transformatie helpt bedrijven bij het oplossen van de grootste vraagstukken van dit moment. Het versterkt de concurrentiekracht en kan ook helpen het personeelstekort als gevolg van de krappe arbeidsmarkt op te lossen. Het draagt  bij aan een efficiëntere bedrijfsvoering en zorgt dat bedrijven sneller kunnen anticiperen op veranderingen en vragen vanuit de markt. Als je de digitale transformatie echt goed vormgeeft blijf je competitief en innovatief.”

Wat gebeurt er als bedrijven niet transformeren?
“Het klinkt heel flauw, maar die bedrijven gaan het simpelweg niet redden want ze worden heel snel ingehaald. Klanten en medewerkers hebben steeds hogere verwachtingen, kijk bijvoorbeeld naar de levering van pakketten. Daarbij verwachten we tegenwoordig honderd procent transparantie en we willen tot het laatste moment aanpassingen kunnen doen aan de levering. Als bedrijf moet je daarin mee kunnen en dat kan alleen met digitale oplossingen. Daarnaast is er ook een groot tekort aan IT-personeel. Low-code platformen helpen bedrijven met minder mensen en middelen om snel te digitaliseren en digitale processen en services te ontwikkelen. En het borgt ook nog eens de veiligheid van data.”

Welke ontwikkelingen zullen zorgen voor de grootste veranderingen?
“De noodzaak om veilige applicaties te bouwen is groter dan ooit. We zien dagelijks dat bedrijven worden aangevallen en dit heeft effect op de bedrijfsvoering en hun marktwaarde. Daarnaast zullen nieuwe business-modellen en services nog veel sneller komen en gaan dan nu. De bedrijven die een echte innovatie-cultuur weten te creëren en ook de technologische basis hiervoor goed borgen, zullen de nieuwe ‘favoriete werkgevers’ en ‘favoriete merken’ van morgen zijn.”

Delen

Journalist

Marjon Kruize

Related articles