European Media Partner

Het belang van Identity en Access Management

Waardevolle en belangrijke spullen bewaar je achter slot en grendel. Dat geldt in de digitale wereld natuurlijk ook. Grotere organisaties automatiseren zoveel mogelijk hun beheer van accounts, login-gegevens en toegangsrechten van hun gebruikers. Identity en Access Management (IAM) heet dat.

Dankzij IAM hoeven gebruikers minder wachtwoorden te onthouden. Ze hebben minder verschillende middelen voor authenticatie nodig, soms kunnen ze zich in één keer aanmelden voor meerdere applicaties, plus kunnen ze zelf wachtwoorden en andere gegevens beheren, wachtwoorden resetten en eventueel rechten aanvragen voor het gebruik van applicaties.


Als organisatie voldoe je hiermee aan alle wet- en regelgeving rondom privacy van gebruikers en verantwoordelijkheden en vertrouwelijkheid van informatie. Dit alles gaat immers niet ten koste van de veiligheid. Sterker nog: die wordt er alleen maar beter van.


IAM verbetert niet alleen het gebruiksgemak, het waarborgt ook de vertrouwelijkheid, integriteit en beschikbaarheid van informatie en diensten. Informatie kan niet ongeoorloofd gewijzigd worden. Data zijn altijd beschikbaar, maar alleen voor gebruikers met het recht de betreffende informatie te zien. 


Het klinkt als een behoorlijke investering, zo’n IAM. De besparingen zijn echter ook enorm. Zo daalt het aantal helpdeskverzoeken over wachtwoorden en inloggen drastisch. Het licentiebeheer wordt met IAM veel inzichtelijker en eenvoudiger én het aanmaken van accounts gaat fors omlaag, juist omdat iedere gebruiker slechts eenmaal een account hoeft aan te maken.

Delen

Journalist

Marc van der Sterren

Related articles