European Media Partner

Happy people, better business

Medewerkertevredenheid wordt op onze krappe arbeidsmarkt steeds belangrijker. Alleen tevredenheid is daarom niet langer genoeg. Hoe kunnen organisaties ervoor zorgen dat hun medewerkers niet alleen tevreden, maar ook nog eens gelukkig zijn op hun werk?

“Als je jezelf wil onderscheiden van de concurrentie met betrokken en bevlogen medewerkers moet je inzetten op employee experience.”

Tevreden medewerkers beoordelen de werkgever over het algemeen met een zeventje, vinden het werk ‘aardig’ en noemen prettige collega’s, korte reistijd en salaris als grootste voordelen. “Dit is niet meer voldoende als je écht wil indruk maken op (potentiële) medewerkers. Als je jezelf wil onderscheiden van de concurrentie met betrokken en bevlogen medewerkers moet je inzetten op employee experience”, zegt Heleen Mes, partner van HappinessBureau.

Employee experience is de beleving van een (potentiële) medewerker in alle contacten met de organisatie en in hoeverre die overeenkomt met zijn of haar verwachtingen. “Organisaties moeten verwachtingen willen overtreffen. Dat medewerkers hun organisatie met een acht of negen beoordelen, ze trots op hun werk zijn en betrokken en bevlogen zijn”, aldus Mes.


Het verhogen van de employee experience kan op verschillende manieren. Zo wordt onder andere het HEART-principe gehanteerd. Dit staat voor Happy cultuur, Energie-gevende werkplekken, Agile leiderschap en organiseren, Redesign van de employee journey en Technologie die voor je werkt. “HEART staat voor de vijf knoppen waar aan gedraaid kan worden. Doe je dit op de goede manier dan zal de employee experience stijgen”, stelt Mes. Elke organisatie heeft andere behoeften. Door in gesprek te gaan, metingen te verrichten, interviews af te nemen en klankbordgroepen te organiseren, kan je achterhalen aan welke knoppen gedraaid moet worden. “Naast deze vijf knoppen is de wil om er met de gehele organisatie voor te gaan heel belangrijk. Het is van belang dat de employee experience door de gehele organisatie in het DNA wordt opgenomen, anders zal het niet werken”, benadrukt Mes.


“Een betrokken en bevlogen medewerker die zijn werk met een negen beoordeelt, is trots op zijn werkgever, wil het beste uit zichzelf halen en levert een positieve bijdrage aan de organisatiedoelstellingen. Zodra er wordt ingezet op employee experience, zie je zichtbare positieve resultaten op het gebied van ziekteverzuim, het aantal reacties op vacatures, verloop, creativiteit en ook omzet”, aldus Mes.

Employee experience is een aantal jaar geleden overgewaaid uit Amerika. Volgens Mes is het meer dan een hype. “We staan pas aan het begin van deze nieuwe manier van de medewerker centraal stellen. Er zijn nog heel veel mooie stappen te zetten”.

Delen

Journalist

Jop Knipping

Related articles