European Media Partner

Goede voornemens: van dromen naar doen

We barsten elk jaar weer van de goede voornemens. We willen gaan sporten, stoppen met roken en gezonder eten. Jammer genoeg vervallen veel mensen na een tijdje weer in hun oude, ongezonde patroon. Hoe voorkom je dit?

Veel mensen willen het he-le-maal anders gaan doen in 2019: nieuwe ronde, nieuwe kansen.  Helaas worden lang niet alle goede voornemens waargemaakt. Niet gek. Want het is hartstikke moeilijk om van de ene op de andere dag het roer om te gooien, weet gezondheidsgoeroe Rens Kroes. Moeilijk, maar niet onmogelijk. “Probeer om te beginnen eens zo gedetailleerd mogelijk op te schrijven wat je wil bereiken dit jaar, en waarom je dit wil.” Dit zorgt volgens Kroes voor bewustwording. “Vraag je af of je deze doelen écht wil halen, en of ze haalbaar zijn.”

 

Maar eigenlijk is Kroes geen voorstander van het opstellen van jaarlijkse goede voornemens. Ze ziet liever dat mensen maandelijks hun doelen formuleren. “Je zal dan sneller goede resultaten boeken, omdat de drempel om je goede voornemens uit te voeren minder hoog is.”

Zelf spreekt Kroes trouwens van ‘intenties’ en niet van goede voornemens. In het kader van practice what you preachschrijft zij iedere maand op wat ze wil bereiken. “Soms neem ik bepaalde intenties mee naar de volgende maand. Niet omdat ze niet behaald zijn, maar omdat ze voor een langere periode gelden.”

 

Rens Kroes zal zich in de toekomst focussen op wat ze écht wil. “Dat betekent zoveel mogelijk activiteiten uitvoeren waarvan ik energie krijg.” Daarnaast gaat ze proberen om meer de tijd te nemen voor haar werk. Ze wil zich in het nieuwe jaar zoveel mogelijk op één taak of project tegelijkertijd focussen. “Ik wil niet te veel hooi meer op mijn vork nemen. Ik heb een positieve instelling en vind mijn werk leuk. Gevolg: ik zeg te vaak ja tegen opdrachten. Ook als ik het al erg druk heb. Dat levert stress op.”

 

Het eerste deel van een nieuw jaar ziet Kroes als de perfecte gelegenheid voor ‘een grote schoonmaak'. Dit betekent niet alleen dat zij haar huis helemaal opruimt. Kroes doet ook een ‘lichamelijke schoonmaak'. “Ik ga binnenkort de ‘cleanse á la Rens’ doen.” De wat? “Een driedaagse sappen detox die je kan vinden in mijn nieuwe boek ‘Rens – Mijn lifestyle guide’. Ik geloof dat je je lichaam en geest er een plezier mee doet om even niks te eten. Dan kan ons lijf focussen op herstel.” Verder raadt ze mensen aan zoveel mogelijk ‘basisch’ te eten. Dat betekent dat 75 procent van je dieet bestaat uit plantaardig voedsel, zoals groenten en vruchten.

 

Daarnaast drukt ze mensen die graag gewicht willen verliezen in 2019 - en zich overallgezonder willen voelen - op het hart geregeld naar buiten te gaan. “Dat is lekker en gezond.” Nog een tip van Kroes: “Kies een sport uit die je leuk vindt, en voer die drie keer in de week uit.” Zelf sport ze ook driemaal in de week. “Ik fiets op muziek, doe aan pilates en sport in de buitenlucht.” Allemaal activiteiten waarvan Kroes geniet. Wat niet betekent dat ze áltijd staat te trappelen om aan de slag te gaan. Soms heeft ook zij meer zin om lekker op de bank te ploffen. “Maar dan ga ik tóch trainen. Ik push mezelf door te denken aan het moment waarop ik klaar ben. Dat helpt!”

Feit

Rens Kroes groeide op in Friesland. Haar grootouders hadden een biologisch boerenbedrijf en haar moeder is voedingsdeskundige. Kroes kwam via hen al op jonge leeftijd in aanraking met gezonde, biologische voeding. In 2014 verscheen haar eerste boek, 'Powerfood', dat een bestseller werd. Ze schreef nog meer boeken. Waaronder: 'Powerfood van Friesland naar New York', 'On the Go' en 'Powerfood - The Party Edition'.

Delen

Journalist

Marith Iedema

Related articles