European Media Partner

Gezonder bedrijfsrestaurant als sociaal hart

De gezondheidsgolf heeft de kust bereikt. Steeds meer mensen hangen een gezonde levensstijl aan: de alcoholvrije maand is populair, net als de yogaklasjes. En roken is al tijden taboe. Bewust nadenken over voeding is in deze mix misschien wel het belangrijkste ingrediënt. Maar welke rol is er weggelegd voor de werkgever in deze gezondheidszucht? 

Werkgevers willen vitale werknemers, maar willen hun medewerkers geen regels opleggen. Dé plek om dan de eerste veranderingen door te voeren, is het bedrijfsrestaurant. Vroeger werd daar wel anders over gedacht. “De traditionele bedrijfskantine gaat om twaalf uur ‘s middags open en om half twee weer dicht. Je kunt er je boterham kaas eten, een kroketje halen en als je geluk hebt een salade”, vertelt Rob Besseling, commercieel directeur bij VITAM, een cateraar die genieten van gezond en verantwoord eten centraal stelt. 


Het traditionele bedrijfsrestaurant is lange tijd in stand gehouden. “De invulling van de catering werd voor de werkgever vooral gezien als een kostenpost, terwijl aan de andere kant de medewerker ook niet bereid was dagelijks veel geld aan een lunch te besteden”, aldus Besseling. Maar door de jaren heen nam de kennis en het bewustzijn over gezond eten toe, wat leidde tot veranderingen in het eetgedrag. “Deze trends zouden linksom of rechtsom uiteindelijk ook in de bedrijfswereld terechtkomen.” Hier lag dus een taak voor de werkgever, maar ook voor de cateraar. “Als gezond eten en drinken steeds belangrijker worden, moet je als cateraar je nek durven uit te steken om aan die wensen te voldoen.” 


Het Food Inspiration Trendreport 2019 onderscheidt tien verschillende trends op gebied van future foodservice. Wat de meeste van deze trends in gemeen hebben, is dat zij de kwaliteit van eten vooropstellen. Geen waterig bakje koffie, maar koffie gemaakt met echte bonen. Geen kleffe broodjes meer, maar vers belegde. “De kwaliteitsstandaard is in het dagelijks leven omhooggegaan en dit verwachten lunchgasten ook terug te zien in de bedrijfsomgeving. En zij zijn bereid hier meer voor te betalen”, vertelt Besseling. En de werkgever ook, nu de gezondheid van het personeel steeds hoger op de prioriteitenlijst komt te staan. “De werkgever realiseert zich steeds vaker dat hij hier een rol in kan - of misschien zelfs wel moet - spelen.” Dit komt namelijk niet alleen het imago van het bedrijf ten goede, maar ook de productiviteit en vitaliteit van de werknemers. 


Een andere belangrijke tendens bij de nieuwe generatie werknemers, is dat zij steeds vaker een werkgever kiezen die bij hun levensstijl past. “In de war on talent kan het bedrijfsrestaurant een onderscheidende factor zijn voor bedrijven”, weet Besseling. Zo verandert de catering van een kostenpost in een potentieel gewin. “Voor het personeel is het belangrijk dat zij uit een breed en gezond aanbod kunnen kiezen, waarbij een sfeervolle beleving ook belangrijk is.” Zo groeit het bedrijfsrestaurant uit tot een integraal onderdeel van het bedrijf. “Het sociale hart van het bedrijf voor de medewerkers en een visitekaartje voor klanten. Een plek waar mensen elkaar ontmoeten, tot rust komen en letterlijk en figuurlijk nieuwe energie opdoen.” 


Zodra het bedrijfsrestaurant is veranderd in een fijne ontmoetingsplek, is het zaak dat werknemers ook daadwerkelijk voor de gezonde keuze gaan. “De lunchgast heeft wel de wil om gezond te eten, maar de verleiding van een lekkere snack blijft groot. Maar gezond en lekker hoeven elkaar niet uit te sluiten”, stelt Besseling. Om hen een zetje in de juiste richting te geven, moeten zowel het restaurant als het aanbod tot de geprefereerde keuze uitnodigen. “Dit kan door het gezonde eten prominent op te stellen en prachtig op te maken en tegelijkertijd de snacks en ongezonde tussendoortjes meer naar de achtergrond te plaatsen.” Zo behoudt de medewerker zijn keuzevrijheid, maar wordt het maken van een gezonde keuze wel erg aantrekkelijk.

Feit

Een van de tien trends uit het Food Inspiration Trendreport 2019 is de new normal-trend. Deze trend toont aan dat de consument steeds meer betekenis verleent aan de impact van zijn voedselconsumptie op mens en milieu. Een andere trend genaamd healthify stelt dat wij ons voedsel steeds meer als helend en reinigend gaan zien. 

Delen

Journalist

Mandy Kraakman

Related articles