European Media Partner

Gezichtsuitdrukkingen geven informatie over persoonlijkheid

Non-verbale communicatie gaat onder anderen over zaken als houding, gebaren en gezichtsuitdrukkingen. De optelsom van deze elementen bepaalt grotendeels de boodschap voor de ontvanger van de communicatie. Het levert dus veel op om een non-verbale boodschap te kunnen lezen. Zeker in het gezicht, omdat dit het punt is waar we naar kijken. 


“Vanuit de gedachte dat iemand sommige microbewegingen heel vaak maakt met het gezicht en dat dit te maken kan hebben met hoe iemand is, zijn we het onderzoek in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam gestart”, vertelt Herman Ilgen, oprichter van INSA consultancy. “De proefpersonen zijn onderzocht door ze eerst alleen in een ruimte en daarna in een interview op video te zetten. Deze groep bestond uit 110 deelnemers, mannen en vrouwen, van allerlei leeftijden en opleidingsniveaus. 

Vervolgens zijn we het videomateriaal gaan coderen. We zijn gaan noteren wat er gebeurt op de video’s, hoe vaak iemand een bepaalde beweging maakt. Daarna zijn we gaan kijken of we bepaalde bewegingen bij de proefpersonen frequent terugzagen in beide situaties, en of er een relatie te vinden was met betrekking tot het gedrag en de persoonlijkheid. En het antwoord daarop is ja. Een doorbraak, want dat was nog nooit eerder aangetoond.”

Het resultaat leert dat deze manier van het kijken naar mensen ons meer informatie geeft over het te verwachten gedrag, besluit Ilgen. “Vooral bij onderhandelingssituaties, interviews, persoonlijke coaching, verhoren, verkoopgesprekken en op het gebied van relaties kunnen we met deze resultaten ook snel herkennen wat een geschikte aanpak is om samen te werken, contact op te bouwen of informatie te krijgen .”

Delen

Journalist

Féline van der Linde

Related articles