European Media Partner

Gevarieerde voeding voor goede weerstand

Door de komst van het coronavirus zijn we meer dan ooit bezig met het verbeteren van onze weerstand. Een gezonde en gevarieerde voeding houdt de weerstand op peil.

Helaas bestaan er geen speciale superfoods waardoor je gelijk een goede weerstand krijgt. “Het gaat er juist om wat je op de lange termijn binnenkrijgt”, vertelt kennisspecialist Voeding & Gezondheid Iris Groenenberg van het Voedingscentrum. “Als je een volwaardig voedingspatroon hebt waarin je gevarieerd eet, dan draagt dit bij aan een goede weerstand. De Schijf van Vijf kan daarbij een goed hulpmiddel zijn. Als je elke dag voldoende uit alle vijf de vakken eet, binnen de vakken varieert en de juiste porties aanhoudt heb je een goed uitgebalanceerd eetpatroon. In de Schijf van Vijf zie je voedingshypes niet terug omdat het is gebaseerd op de wetenschappelijke consensus. Dat wil zeggen, dat de meerderheid van de internationale gespecialiseerde onderzoekers het met elkaar eens is op basis van de stand van wetenschap op dat moment.”


Iris Groenenberg, Kennisspecialist Voeding & Gezondheid van het Voedingscentrum


Als je eet volgens de Schijf van Vijf, is er volgens Groenenberg weinig reden om extra voedingssupplementen te slikken. “Sommige mensen grijpen nu naar supplementen omdat ze zich willen beschermen tegen het coronavirus. Als je gezond en gevarieerd eet, is het meestal niet nodig om supplementen te slikken tenzij er bijvoorbeeld door een arts is aangewezen dat je een tekort aan een bepaalde vitamine hebt. Als je toch bij wilt slikken, kijk dan goed of de hoeveelheid vitaminen en mineralen in het supplement de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid niet overschrijdt. Als dat wel het geval is kan het soms juist schadelijk zijn voor je gezondheid. Er zijn ook geen extra gezondheidseffecten te verwachten.”


Voor bepaalde groepen geldt echter altijd het advies om bepaalde vitaminen bij te slikken. “Vitamine D is zo’n voorbeeld. Onder andere ouderen en mensen met een getinte huidskleur krijgen het advies om een vitamine D supplement te gebruiken. Mensen die nu helemaal niet buiten komen kunnen op een gegeven moment een tekort krijgen aan vitamine D, terwijl dat wel van belang is voor een goede werking van het immuunsysteem. Daarom adviseren we: Als je een tuin of balkon hebt, ga daar dan dagelijks een half uurtje op zitten, bij voorkeur tussen 11:00 en 15:00, want dan is de zon het sterkst. Heb je geen buitenruimte? Ga dan voor een open raam zitten, zodat de zon direct op je huid schijnt. Als dat allemaal niet lukt dan kun je een vitamine D supplement nemen. Als je weer naar buiten mag, kun je weer stoppen met het slikken van vitamine D. Sla niet te veel vitamine D in. Dit is niet nodig en zo blijft er voldoende aanwezig voor andere mensen die het nodig hebben.”


Gezond eten blijkt voor sommigen echter juist lastig te zijn nu we zoveel thuis moeten blijven. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat veel Nederlanders een aantal ‘coronakilo’s’ zwaarder uit de quarantaine zullen komen. “In ons eigen onderzoek zegt het merendeel niet anders te zijn gaan eten. Een klein groepje zegt echter wel dat ze ongezonder zijn gaan eten, en bijvoorbeeld ook meer alcohol zijn gaan drinken, onder andere uit verveling. Het is nooit een slecht idee om je huis ‘verleidingproof’ in te richten. Koop geen ongezonde snacks, of verstop ze ergens in huis waar je ze niet steeds ziet. Alles wat in je blikveld ligt, wil je eerder pakken. Dus leg snackgroente, fruit en ongezouten noten in het zicht. Zodat als je trek krijgt, je eerder geneigd bent dat te pakken. Ook is het goed om een ‘als-dan’ plan te maken waarin je een mogelijk kritieke situatie uitdenkt. Bijvoorbeeld: als ik ’s avonds een film kijk en lekkere trek heb, dan kies ik ongezouten noten. Zo kan je die patronen doorbreken en de coronakilo’s ontwijken.”

Delen

Journalist

Marjon Kruize

Related articles