European Media Partner

Gestroomlijnde verpakking zorgt voor een gestroomlijnd bedrijf

Een merk heeft meer dan 500 gezichten. Er is het logo bij de voordeur, op de online kanalen, op papier en natuurlijk op de verpakking. Deze gezichten moeten allemaal consistent zijn in kleur, content en andere opmaakelementen. Maar gezien de vele verschillende afdelingen die hierbij betrokken zijn, is dit niet altijd even gemakkelijk.

Op een verpakking komen allerlei verschillende componenten samen, vertelt Wim Demeestere, CEO van DSN (De Schutter’ Neroc). “Marketingteksten, legale teksten, codes, design, foto’s en nog veel meer verschillende elementen vormen samen een verpakking. Voor elk van deze componenten is weer een andere divisie binnen het bedrijf verantwoordelijk. Dat betekent dat er heel veel divisies moeten samenwerken om te zorgen dat een verpakking right for market en right on time is.”

En dat kan
behoorlijk wat voeten in de aarde hebben. “Omdat er zoveel divisies betrokken zijn, zijn er soms wel tot acht correctierondes nodig. Door het proces rondom verpakkingen efficiënter te maken kan het gehele bedrijfsproces daarom geoptimaliseerd worden. Om dat te doen moet optimaal gebruik gemaakt worden van technologie. Wij hebben daarom een systeem gerealiseerd waarin elke divisie zijn informatie kan opladen, de voortgang kan zien en de finale bestanden kan goedkeuren. Op deze manier faciliteren we verzamelen van de juiste gegevens en kunnen deze gegevens ook voor andere doeleinden terug gebruikt worden. Zo ook kunnen ontwerpers van verpakkingen hieruit alle verschillende componenten reeds bij het design opladen waardoor de juiste verpakking in één keer kan doorlopen. Zo hebben we bij een grote voedselproducent het aantal correctierondes al kunnen terugbrengen van 6 naar 0,3. Daardoor werd de time to market veel korter en kan er vlugger ingespeeld worden op nieuwe markt/product ontwikkelingen. Naast ook behoorlijke kostenbesparingen en wordt zo ook de kans op fouten een stuk kleiner, omdat de juiste informatie steeds in het systeem zit.”

Naast het leveren van deze online services zorgt DSN ook voor het bij elkaar brengen van het artwork en de technische doorvertaling hiervan naar een drukker. “Een grote voedselproducent heeft al vlug duizenden verschillende referenties en producten waarvoor verpakkingen nodig zijn. Deze worden meestal niet allemaal op één locatie verwerkt en/of geprint”, vertelt Demeestere. “Al deze verschillende drukkers hebben hun eigen specificaties, persen en inktsystemen. Als consument moet je niet kunnen zien welke verpakking waar geprint is, en is consistentie op het winkelschap ontzettend belangrijk omdat kleine verschillen een verkeerde impressies van het product zouden kunnen veroorzaken. Wij zorgen dat de verpakking er altijd consistent uitziet door het werk klaar te maken voor alle betrokken drukkers wereldwijd en voor alle online e-commerce uitingen. Zodra het strategische design van het merk staat doen wij de doorvoering hiervan voor alle formaten, smaken, platformen, enz.”

Naast kostenbesparing en een snellere time to market, heeft het digitaliseren van deze processen ook een aantal ‘soft benefits’, stelt Demeestere. “Het is makkelijker om de consistentie van je merk te bewaken als alles in een digitaal systeem zit. Door met ons samen te werken is je merk altijd consistent, ook als mensen die betrokken waren bij het design het bedrijf verlaten of overstappen op een andere afdeling. Alles is vastgelegd en kan dus zonder al te veel moeite doorgevoerd worden. Daarnaast heb je door de centralisatie van de ‘packaging workflow’ ook meer harmonisatie tussen de verpakkingen in bijvoorbeeld verschillende landen.”

Voor de klant betekent een goede verpakking uiteindelijk dat ze altijd op het merk kunnen vertrouwen. “Als wij ons werk goed doen merkt de klant daar eigenlijk helemaal niks van”, vertelt Demeestere. “Voor hen ziet de verpakking er altijd hetzelfde uit en is deze altijd consistent met hun beeld van hun product. En dat is voor het merk van groot belang.”

Meer weten over het optimaliseren van uw verpakkingsstrategie? Kijk dan op ds-n.com.


Delen

Journalist

Related articles