European Media Partner

Gelukkige zorgverleners leveren betere zorg

Mensen die in de zorg werken doen dat niet omdat ze veel geld willen verdienen of omdat ze de handelingen zo leuk vinden. Mensen die in de zorg werken zijn intrinsiek gemotiveerd om mensen te helpen. Dat is natuurlijk fantastisch voor werkgevers, maar het brengt ook risico’s met zich mee. 

Zorgverleners schuiven zichzelf vaak aan de kant.

“Zorgverleners schuiven zichzelf vaak aan de kant”, vertellen Bart Duijveman en Flemming Vooijs, managing directors van MediLead. “Ze nemen al gauw teveel hooi op hun vork, met als gevolg dat ze op hun 55e volledig opgebrand zijn. Zeker in de huidige tijd zie je dat zorgverleners alles op alles zetten om patiënten te helpen en de samenleving bij te staan. Het is daarom mede aan de werkgever om een oogje in het zeil te houden om uitval te voorkomen.”


Als je het werkgeluk van de zorgverlener weet te garanderen, wordt de zorg er namelijk enkel beter op. “De zorg in Nederland is momenteel heel goed geregeld”, vertelt Duijveman, “maar het kan altijd beter. Het grootste risico waar we momenteel tegenaan lopen is de uitval van medewerkers door de hoge werkdruk. Er wordt niet gekeken naar de zorgverlener, terwijl wij juist denken dat de zorgverlener centraal moet staan. Als de zorgverlener volledig op zijn plek is op de werkvloer kan deze de best mogelijke zorg leveren, en dat is waar we uiteindelijk allemaal naar streven.”


Maar hoe zorg je daar dan voor? “Dat is individueel maatwerk”, stelt Vooijs. “We zien momenteel bijvoorbeeld zorgverleners die niet goed ingewerkt worden omdat er veel collega’s ziek zijn. Bij hen komen we elke twee weken langs om te kijken wat zij nodig hebben om up and running te blijven en hen te ondersteunen. Andere zorgverleners zitten goed op hun plek maar kunnen een goed gesprek of een bos bloemen gebruiken. Op de verjaardag een klein presentje of een chocoladereep op zijn tijd. Het voornaamste hierin is dat je aandacht besteedt aan je medewerkers en aan hun wensen voldoet.”


Bij Medilead gebeurt dat daarom ook al aan de voorkant. “In plaats van vacatures aan te bieden vult de zorgverlener bij ons een vragenlijst in waarin ze hun wensen aan kunnen geven”, stelt Duijveman. “Op welke afdeling willen zij werken? Hoeveel uur willen ze werken en hoeveel vakantiedagen willen ze? Op basis daarvan gaan we op zoek naar een opdracht die bij hun wensen past. Zo garanderen we gelukkige werknemers en dat is zowel voor de zorgverlener als de opdrachtgever en de patiënt van grote waarde.” Het grote verschil is dat we inzoomen op het ‘waarom’, vertelt Vooijs. “Waarom willen ze bepaalde opdrachten wel of niet doen? Zo voorkomen we dat een zorgverlener afhaakt als een werkplek toch niet aan zijn of haar verwachtingen voldoet.”


Het is dan ook geen verrassing dat Medilead al twee jaar op rij de hoogst haalbare score behaald heeft in de Beste Werkgeversscan van Effectory. “Dat is wel echt een kroon op ons werk. Uiteindelijk wil iedereen het liefste geholpen worden door iemand die vrolijk is en een stapje extra zal zetten”, vertelt Duijveman. “Een gelukkige zorgverlener doet dat met plezier.”


www.medilead.nl



Delen

Journalist

Related articles