European Media Partner

Geavanceerd digitaal Workforce Management helpt de logistieke sector vooruit

Vraag mensen wat zij verstaan onder ‘de logistiek’ en u krijgt de meest uiteenlopende antwoorden. Meestal noemt men de pakketdiensten die online bestellingen komen afleveren. Of de colonnes vrachtauto’s op de rechterrijbaan, volgeladen met goederen. Niet vaak hoort dat de logistieke sector één van de negen ‘topsectoren’ in Nederland is. En dat we op logistiek gebied aan de wereldtop staan. Desondanks kampt de sector met enorme uitdagingen. In dit artikel leest u hoe logistieke bedrijven de uitdagingen op personeelsgebied beter kunnen aangaan om niet alleen het bedrijf, maar de gehele sector beter op koers te houden.

Stevige ambities voor topsector logistiek 

Bedrijfsleven, onderwijs, weten-schap en overheid werken nauw samen om de Topsector Logistiek in 2020 een drievoudige internationale toppositie te bezorgen: 1. in de afwikkeling van goederenstro-men 2. als ketenregisseur van (inter)nationale logistieke activiteiten en 3. als land met een aantrekkelijk innovatie- en vestigingsklimaat voor verladend en logistiek bedrijfsleven. Een pittige opgave, gezien de complexe uitdagingen zoals de enorme vergrijzing, de klimaatproblematiek en de Brexit. Een minstens zo grote uitdaging ligt er op het gebied van human capital. Daarom is het belangrijk om te weten wat geavanceerd digitaal workforce management hierin voor logistieke bedrijven kan betekenen.


Human capital als kritieke succesfactor 

Human capital is een kritieke succesfactor voor de (economische) groei van alle topsectoren. Er zijn immers veel talentvolle medewerkers nodig, zowel nu als in de toekomst. In de logistieke sector is dit extra urgent. Die verandert ingrijpend door de stroomversnelling in data analytics, robotica en kunstmatige intelligentie. De vereiste kennis en competenties van het huidige en toekomstige personeel veranderen hierdoor ook wezenlijk. De sector kampt echter met grote personeelstekorten en moeilijk vervulbare vacatures, en schreeuwt om jonge aanwas en om vakmensen.


Logistieke medewerkers niet klaar voor de toekomst

Het Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) verwacht dat het aanbod van personeel vanaf 2021 nauwelijks meer toeneemt, terwijl de vraag stevig doorgroeit. De oorzaken liggen onder andere in vergrijzing, pensionering van werknemers en een lagere instroom vanuit het onderwijs. Recruitmentexpert Hays ondervroeg 350 medewerkers uit de logistiek en supply chain naar hun verwachtingen voor 2030. Volgens hun rapport Baan van de Toekomst acht bijna de helft van de medewerkers zichzelf niet klaar voor de toekomst. Meer dan de helft (52 procent) vindt de eigen kennis over technologische ontwikkelingen in de sector niet up-to-date. Zeker 90 procent zegt dat continue bijscholing essentieel is om in de sector inzetbaar te blijven. Echter, volgens 40 procent biedt de huidige baan onvoldoende ruimte voor de ontwikkeling van nieuwe technische vaardig-heden. Meer dan een derde (36 procent) vindt dat er te weinig ‘training on the job’ of ander soort scholing worden aangeboden om kennis en vaardigheden actueel te houden. 

Voor werkgevers is de noodzaak om te innoveren én om aantrekkelijker te worden gevonden door (toekomstige) medewerkers, dus groot. Daarnaast moeten ze hun medewerkers beter faciliteren en ontwikkelen. Onder meer op dit vlak zijn geavanceerde digitale oplossingen voor workforce management simpelweg onmisbaar. 


Digitalisering maakt de logistieke sector dynamisch

Bijna geen bedrijfstak buiten de logistiek houdt zich momenteel zo intensief bezig met de mogelijkheden van digitalisering en automatisering, maar ook met de inzet van kunstmatige intelligentie en robotica. Zo lijkt de bediening van een vorkheftruck tegenwoordig 

op een gameconsole. Digitale platformen regelen de communicatie tussen producenten, transportondernemingen en de ontvangers van goederen. Algoritmen berekenen optimale transportroutes en route-geoptimaliseerde schapruimtes in magazijnen. De begeleidende documenten, de douanepapieren en de afleveringsbewijzen worden gedigitaliseerd. Robots helpen bij het samenstellen van een zending goederen. Drones helpen bij de inventarisatie.

Toch beschikken nog niet alle bedrijven over een digitale WFM-oplossing met de flexibiliteit, functionaliteiten en compliance waar de complexe uitdagingen en behoeften in de sector om vragen. 


De winst van werkelijk innovatief Workforce Management
Een écht geavanceerde digitale WFM-oplossing analyseert alle demand drivers en gebruikt algoritmes en zelfs geheel automatische (ploegen)dienstroosters om uw fulltime medewerkers, uitzendkrachten en medewerkers met flexibele contracten efficiënt in te plannen. Zo vangt u sterk wisselende vraag beter op en kunt beter voldoen aan next day en same day delivery. Via pushberichten en suggesties – vanuit het systeem of de medewerker zelf – kunnen managers sneller en makkelijker bijsturen en sneller geschikte en beschikbare krachten tussen afdelingen of ploegen uitwisselen. Met een uitgebreide module voor kwalificatiebeheer wordt voorkomen dat diploma’s of certificaten verlopen en wordt de planning van medewerkers die een training volgen, automatisch aangepast. Gebruiksvriendelijke self services en mobiele apps geven medewerkers meer inspraak zodat ook hun work-life balance verbetert - hoognodig bij de alsmaar toenemende werkdruk. Ook voldoen medewerkers makkelijker aan de verplichte tijdregistratie, altijd en overal. Tenslotte is een geavanceerde WFM-oplossing moeiteloos meertalig, altijd compliant zonder ingrijpende aanpassingen in de software en integreert deze naadloos met uw ERP- en payrollsystemen, zonder dure ingrepen aan uw (internationale) IT-landschap.


Digitaliseer kritisch en ontwikkel uw workforce

Oók de software voor workforce management ontwikkelt zich snel. Beoordeel dus kritisch of uw huidige of beoogde digitale oplossing (nog steeds) de meest flexibele en toekomstbestendige in de markt is. Alleen met een werkelijk innovatieve workforce managementoplossing ontwikkelt u uw human capital en haalt u alles uit uw workforce. Zo creëert u vandaag al werkomgevingen, werktijdmodellen en banen met toekomst en maakt u de logistieke branche aantrekkelijker voor de generaties Y en Z. En zo waarborgt u ook uw continuïteit en groei – en helpt u de logistieke sector vooruit.

Feit

Vragen over Workforce Management voor de logistieke sector?

Neem contact op met Jeroen de Jong, Director International Growth bij ATOSS Software AG in Utrecht. 

T +31 30 210 60 26  internet@atoss.com  

www.atoss.com

Bezoek ATOSS op de beurs ICT & Logistiek!

5 t/m 7 november 2019 Jaarbeurs Utrecht  

Hal 1 | stand B124


Download het originele en uitgebreidere artikel (incl. bronvermelding) op www.atoss.com/digitalisering-logistiek

Delen

Journalist

Related articles