European Media Partner

Ga voor de positieve effecten van bewegen

In 2017 heeft de Gezondheidsraad in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport de beweegrichtlijnen opgesteld. Deze stellen vast hoeveel je minimaal zou moeten bewegen voor een goede gezondheid. Maar in 2019 zagen we dat slechts 49 procent van de Nederlanders ook daadwerkelijk aan deze richtlijnen voldeed. Wat zijn hiervan de gevolgen? En hoe kunnen we het tij keren?

Stel kleine doelen voor jezelf en houdt het behapbaar. Dan kan je altijd nog uitbouwen als je je gemotiveerd voelt.

De richtlijnen van de Gezondheidsraad stellen vast dat volwassenen wekelijks 150 minuten matig intensief moeten bewegen en daarnaast nog twee keer per week bot- en spierversterkende oefeningen moeten doen voor een goede gezondheid. “Onder matig intensief vallen bijvoorbeeld ook stevig doorwandelen en traplopen”, vertelt Maureen Ros, specialist Fit & Gezond bij Kenniscentrum Sport & Bewegen. “Daarnaast adviseren de richtlijnen om het vele zitten te onderbreken. Het gaat er vooral om dat je beweging in je dag brengt. Dat doen we nu al te weinig en we verwachten dat uit de nieuwe cijfers zal blijken dat Nederlanders door de coronacrisis nog minder zijn gaan bewegen dan ze al deden.”


En dat is zorgelijk, want genoeg bewegen is van groot belang, zeker ook in de huidige tijd. “Sporten en bewegen hebben een positief effect op het immuunsysteem”, stelt Ros. “Bewegen leidt onder andere tot het circuleren van belangrijke immuuncellen waarmee je beter indringers tegen kunt gaan. Daarnaast heeft beweging ook invloed op je lichaamssamenstelling. Mensen met een hoog vetpercentage hebben vaak al chronische ontstekingen in hun lichaam en het verliezen van vetmassa helpt met het remmen van deze ontstekingen. Dat kan helpen de weerstand te verhogen. Veel mensen met een hoog vetpercentage hebben een minder goed functionerend immuunsysteem en uit verschillende onderzoeken blijkt dan ook dat covid bij hen vaak een ernstiger verloop heeft. Door te bewegen kan je je immuunsysteem versterken en dat is enorm belangrijk.”


Daarnaast hebben sporten en bewegen nog allerlei andere positieve effecten voor de gezondheid, vertelt Ros. “Zowel fysiek als mentaal. Mensen die meer bewegen hebben minder kans op chronische ziekten als diabetes, hart- en vaatziekten, overgewicht en bepaalde vormen van kanker. Daarnaast heeft het ook een positief effect op je stemming. Mensen die meer bewegen hebben minder last van angstige en depressieve gedachten door de toename van onder andere endorfine en dopamine in het lichaam. Daarom is het juist nu zo belangrijk om te bewegen.”


Maar wat kunnen we dan precies doen? De sportscholen zijn immers nog steeds dicht en we zullen voorlopig niet op de fiets naar het werk gaan. “Probeer vooral beweging in je dag te brengen door dingen te doen die je leuk vindt”, stelt Ros. “Als jij niet gelukkig wordt van intensieve HIIT workouts, dan zal je deze ook niet volhouden. Iedere beweging telt, dus ook een korte wandeling in de lunch kan al een enorme verbetering zijn. Meer bewegen vraagt om een gedragsverandering en dat is altijd lastig, maar met de juiste stimulans vanuit bijvoorbeeld de werkgever kan je al een heel eind komen. Stel kleine doelen voor jezelf en houdt het behapbaar. Dan kan je altijd nog uitbouwen als je je gemotiveerd voelt.”

Delen

Journalist

Marjon Kruize

Related articles