European Media Partner
Jan de Rooij, WFM expert bij Quinyx ADVERTENTIE

Flexibiliteit zorgt voor een beter personeelsbestand

De werk privé balans wordt steeds belangrijker in Nederland. Afgelopen maart startte Quinyx met het onderzoek ‘The State of the Deskless Workforce’ over het welzijn van de non-desk werknemer. In april en mei 2020 volgde het tweede deel van het onderzoek om de effecten van de corona-

crisis duidelijk mee te kunnen nemen in de resultaten. Aan 1200 ‘bureauloze’ werknemers werd gevraagd wat bedrijven kunnen doen om hen te ondersteunen, hen tevreden te houden en langer in dienst te houden. 

Een goede werkgever toont interesse in het privéleven van een werknemer en luistert wanneer een werknemer wel of niet kan werken.

“Wat duidelijk naar voren kwam was dat gedurende de intelligente lockdown werknemers tevreden waren wat betreft hun werk en zich gewaardeerd voelden”, vertelt Jan de Rooij, WFM expert bij Quinyx. “Maar wat nog duidelijker naar voren kwam was dat de ‘bureauloze’ werknemer een betere werk privé balans wenst en meer betrokken wilt worden bij de manier waarop hun diensten gepland worden. ‘Bureauloze’ werknemers werken vaak in shifts waar onvoldoende rekening wordt gehouden met de wensen van de werknemer.”


Een goede werkgever toont interesse in het privéleven van een werknemer en luistert wanneer een werknemer wel of niet kan werken. Hiermee creëer je een flexibeler schema wat zorgt voor een betere balans tussen werk en privé. Helaas gebeurt dit nog te weinig, gaat De Rooij verder. “Het onderzoek liet duidelijk zien dat flexibiliteit van belang is voor een werknemer. Zo gaf 61 procent aan dat de mogelijkheid om hun eigen diensten te plannen de factor zou zijn die hun werkgeluk het meest zou verbeteren. En 34 procent van de ondervraagden heeft aangegeven dat ze hun baan hebben opgezegd omdat het niet mogelijk was diensten van tevoren in te plannen of een goede balans tussen werk en privé te vinden. Flexibiliteit is zelfs zo belangrijk dat 28 procent van de ondervraagden flexibiliteit prefereert boven een salarisverhoging.”


Daarnaast bleek bij 38 procent van de ondervraagden dat er geen diensten gewisseld kunnen worden door beperkingen van systemen waarmee gewerkt wordt. Er zit dus een gap tussen wat het bedrijf kan bieden en wat de werknemer wil, namelijk flexibiliteit, besluit De Rooij. “Technologie, dus een systeem of app, is de oplossing voor dit probleem. Een bedrijf dat werknemers en planners faciliteert en interactief de werk privé balans laat inrichten, waarbij het ook mogelijk is om bijvoorbeeld te ruilen van dienst met collega’s via een app, zorgt uiteindelijk voor een betere organisatie. Wanneer een werknemer niet graag een dienst draait op zaterdag en deze in staat is om te wisselen met een collega die wel graag werkt op die zaterdag zal dit resulteren in 20 procent meer productiviteit. Een flexibeler rooster zorgt  voor een hogere productiviteit, daarmee een betere draaiende organisatie en het allerbelangrijkste; gelukkige werknemers zorgen voor een gelukkig bedrijf.” 


Wil je meer weten hoe Workforce Management software bedrijven kan helpen bij een flexibeler personeelsbestand? Ga dan naar www.quinyx.nl.  En lees hier het gehele onderzoek van Quinyx over het welzijn van ‘bureauloze’ werknemers:  www.quinyx.com/nl/deskless-workforce


Delen

Journalist

Related articles