European Media Partner

Fit, pijnvrij en met veel zittend werkplezier richting een gezond pensioen: utopie of werkelijkheid?

 “Zitten is het nieuwe roken” is een kreet die steeds vaker hoorbaar is. Mensen zitten op werk en thuis hangen mensen voor de TV. Gemiddeld zitten mensen acht tot twaalf uur per dag! Dit is helaas niet zonder gevolgen. 

Één van de grote oorzaken voor hart- en vaatziekten en diabetes type II is bewegingsarmoede. Lage rugpijn, nek en schouderpijn is zelfs in 80% van de gevallen herleidbaar naar bewegingsarmoede. Het ontstaan van deze klachten is een sluipend proces wat de kwaliteit van leven langzaam achteruit doet gaan. Fit en vitaal naar je pensioen gaat op deze manier niet gebeuren. Het zitgedrag van mensen is erg moeilijk te veranderen. Naast persoonlijk leed dienen ook de hoge maatschappelijke kosten meegenomen te worden. Tijd voor een nadere uitleg en dé oplossing voor dit probleem.

In totaal bestaat de wervelkolom uit 26 beenderen, waarvan 24 wervels. De wervelkolom is opgebouwd uit wervels en tussenwervelschijven. Twee wervels met een tussenwervelschijf noemen we een segment.  Ligamenten, banden en kleine diepe spieren houden het geheel bij elkaar. Bloedvaten zorgen voor de voeding en de zenuwen samen met het brein bedienen de diepe spieren. 


De diepe spieren zorgen voor de onderlinge beweging van de segmenten en vormen het actieve stuur van onze rug. Dit actieve stuur maakt het mogelijk om te sporten, te werken en al je activiteiten te doen die jij graag wilt. Alle grote bewegingen die je maakt worden, onbewust, door het stuur gecontroleerd. Het stuur geeft je plezier in je bezigheden en zorgt voor een gezonde conditie van je rug. Je bekken is een indicator voor de goede werking van het stuur. Beweeg je soepel of kost het je moeite? 


Bewegingsarmoede in de segmenten geeft een langzame achteruitgang van het stuur. Iets wat je niet op de juiste manier gebruikt, gaat stuk. Dit heb je, zeker in het beginstadium, niet door. Langzamerhand gaan klachten ontstaan. Je gaat een keer door je rug tijdens het spitten in de tuin of simpelweg met het strikken van je schoenveter. Aanvankelijk herstellen deze rugklachten spontaan. Hulp van een bewegingsspecialist, zoals de fysiotherapeut, kan nodig zijn. Na langere tijd kunnen klachten hardnekkig worden en komen mensen terecht bij de specialistisch medische zorg. De uiteindelijke conclusie is vaak dat klachten niet goed verklaarbaar zijn of je hebt een rug die hoort bij je leeftijd. Als je pech hebt, heb je toch die hernia waar je niet op zat te wachten.  


“Leer leven met je klachten en geef deze een plaats.” Het label psychisch ligt op de loer en mensen lopen vast, letterlijk. De psyche gaat meespelen en kan medeverantwoordelijk zijn voor situaties die niet gewenst zijn zoals kort- of langdurig verzuim en werkplezier dat verdwijnt. Gezond oud worden wordt op deze manier best moeilijk!

                                    

Vanuit de fysiotherapie is het idee ontstaan om mensen op een meer natuurlijke manier te laten bewegen op de zittende werkplek. In overleg met de TU Delft is dit idee uitgewerkt tot een concept (2x3D).  


2x3D bestaat uit twee kogelgewrichten die het bewegingssegment nabootsen. 2x3D wordt toegepast in een “kruk”. De twee kogelgewrichten werken onder kleine weerstand en deze geven het gevoel van vrijheid in het bekken en de lage rug. Door de natuurlijke manier van bewegen worden de kleine diepe spieren in het bewegingssegment wakker geschud en worden deze spieren getraind tijdens het zitten. Elk moment dat je actief zit en beweegt zet je je bewegingssegmenten in werking. Actief zitten is wennen, maar is tegelijkertijd een grote stap richting een gezondere leefstijl. 


2x3D kan een substantiële bijdrage leveren aan het terugdringen van klachten aan rug, nek en schouders. Bovendien motiveert het mensen om meer in beweging te komen. Op deze manier is leven zonder rugpijn mogelijk en ervaar je meer werkplezier bij een zittend beroep. Op weg naar een gezond pensioen!  

Delen

Journalist

Féline van der Linde

Related articles