European Media Partner

Farmaceutische industrie moet verder kijken dan de eigen sector

Over het algemeen gaat het goed met de farmaceutische industrie, maar er wordt al langere tijd gezocht naar nieuwe service- en partnershipmodellen om meer waarde te kunnen leveren. “Daar heb je ook andere mensen voor nodig.”

De farmaceutische industrie is op zoek naar mensen die ‘ondernemender’ en creatief resources vanuit diverse businesses en functies kunnen combineren voor klanten, vertelt Carl Lens, managing partner bij Lens. “Je ziet dat de teams binnen de farmaceutische industrie steeds kleiner worden. Dat betekent dat de kwaliteit per medewerker omhoog moet. Je hebt niet langer twintig sales medewerkers, maar je werkt met twee strategisch accountmanagers die concepten uitrollen zoals real world evidence, value based agreements en personalized medicine. Bedrijven stellen dus hogere eisen aan hun medewerkers.”

 

Om die druk het hoofd te bieden moet je op zoek naar nieuwe werknemers die strategische concepten kunnen bedenken. “En die zou je beter recruiten buiten de farmaceutische industrie”, stelt Lens. “Wij plaatsen veel mensen die ‘van buiten’ komen; veel farma bedrijven hebben behoefte aan de spirit die je ziet in de medische technologie sector en ook is het zo dat mensen die ervaring hebben met datagedreven en projectmatig werken overal vandaan kunnen komen.” Voor goede werknemers moet je dus ook buiten de farmaceutische industrie gaan kijken. Maar dan moet je wel een cultuurbrug slaan omdat bijvoorbeeld de regulering in de farmaceutische industrie strenger is.”

 

“Wat farma nodig heeft, is een combinatie tussen vakkennis en het ‘actionable’ maken voor de Nederlandse markt”, stelt Lens. “Je wilt strategie omzetten in actie. Dit vereist een ondernemende en creatieve houding van het leiderschap. Hiermee kan je het bedrijf en de interactie met klanten echt naar een nieuw niveau tillen. Het gaat steeds minder alleen maar om het product en steeds meer over de kennis daaromheen en het vermogen om met die kennis te werken aan een grotere toegevoegde waarde. Mensen die vanuit een andere branche de farmaceutische industrie binnenkomen kunnen een frisse blik bieden en daarmee zicht geven op nieuwe manieren van werken om de gezochte meerwaarde te realiseren.”

Delen

Journalist

Marjon Kruize

Related articles