European Media Partner
Edwin Held, Managing director Maxcom DIGITALISERING

Datacenters maken het thuiswerken mogelijk

In welke mate is de druk op de servers toegenomen?

“De prestaties van de servers moesten worden verhoogd of er dienden zelfs geheel nieuwe servers te worden aangeschaft. Daarnaast konden buitenlandse klanten geen eigen installateurs inzetten vanwege de reisrestricties. Het was daarom zaak deze klanten toch te helpen en eigen technici uit Nederland in te zetten die de servers konden installeren. De server business is het afgelopen jaar significant gegroeid. Een laptop alleen voor thuis was niet voldoende, meerdere apparaten moesten kunnen worden aangesloten op de systemen van het kantoor. En daarvoor is meer capaciteit nodig in datacenters.”


Welke uitdagingen bracht het coronajaar voor het installeren van servers?

“Allereerst natuurlijk de coronamaatregelen. Dit zorgde ervoor dat standaard procedures meer tijd in beslag namen. Afstand houden, met één persoon in de lift en natuurlijk het mondkapje op. En waar je in het begin van de coronacrisis al las over levertijden die oplopen zie ik dat nog steeds in de praktijk. En de situatie wordt er niet beter op vanwege de te korten aan onderdelen. Nog altijd kunnen bepaalde onderdelen niet geleverd worden. Hierdoor moest en moet er nog altijd flink geschakeld worden. Bijvoorbeeld door het aanleggen van grotere voorraden en door toch naar alternatieve merken te kijken die wel kunnen leveren.”


Zal de druk op de servers gaan afnemen?

“Ik denk het voorlopig niet. Datacenters zijn natuurlijk het “kloppende hart” voor heel veel bedrijven. Nog altijd hebben we te maken met de coronamaatregelen. Het is daarom noodzaak ervoor te zorgen dat nieuwe servers tijdig kunnen worden geïnstalleerd en dat de capaciteit voldoende is om aan de steeds toenemende vraag te kunnen voldoen. Klanten uit het buitenland zien nu in dat ook de lokale partners dit goed aankunnen, dus voor de toekomst is het zaak dit op een goede logistieke én organisatorische wijze te realiseren voor optimale klanttevredenheid.”

Delen

Journalist

Féline van der Linde

Related articles