European Media Partner

Elektrisch rijden wordt steeds populairder

3 vragen aan… Jan van Delft, voorzitter Vereniging Zakelijke Rijders

Wat is er nog nodig om EV-rijden aantrekkelijker te maken voor het grote publiek?

“We hebben de vaart nu aardig te pakken. Er is vanaf het begin af aan al aandacht voor elektrisch rijden, maar je hoorde vaak de standaard argumenten. De accuduur was te kort, er konden niet voldoende kilometers gemaakt worden en er was te weinig keuze. Sinds dit jaar zijn die argumenten eigenlijk niet meer relevant. Er komt steeds meer keuze op het gebied van elektrische auto’s en de accuduur wordt steeds beter, zeker als je bedenkt dat de gemiddelde zakelijke rijder zo’n zestien kilometer per dag rijdt. Zolang de keuze groter wordt en de accuduur blijft verbeteren zal elektrisch rijden steeds populairder worden.”


Hoe ziet een efficiënte laadinfrastructuur eruit?

“In de zakelijke sfeer zitten we in Nederland met 10.000 laadpunten best aardig. Met name in kantooromgevingen wordt het steeds gebruikelijker dat er een aantal laadpunten zijn en dat aantal neemt toe. Thuis laden is echter nog een dingetje, want niet iedereen heeft de ruimte om zelf een laadpaal te plaatsen en vaak zijn er maar een paar publieke laadpunten in de wijk. Je moet dus een stukje lopen en het ontbreekt daardoor aan gemak. Daarnaast hebben we het ook netmatig nog niet goed kunnen regelen, dus de laadinfrastructuur moet in woonwijken beter gemaakt worden. Wij zien daarin ook een rol weggelegd voor bidirectioneel laden.”


Hoe gaat dit het mobiliteitsgedrag van de (zakelijke) gebruiker veranderen?

"Het is natuurlijk de vraag of de elektrische auto nou volledig verantwoordelijk is voor de veranderingen in mobiliteitsgedrag, maar met name in de afgelopen anderhalf jaar hebben we veel geleerd over het gebruik van de auto. En dan met name dat dat niet altijd nodig is. We zien bij onze achterban dat het belang van een auto van de zaak ook afneemt. Het is handig voor langere ritten, maar de files en het parkeren in de stad zijn een stuk minder prettig. Die verandering is nog veel groter dan alleen de introductie van elektrisch rijden, maar als je dan gaat rijden, dan zien we echt dat elektrisch comfortabeler en prettiger is."

Delen

Journalist

Related articles