European Media Partner

Eiwitten belangrijk voor behoud van spieren

Dat gezonde voeding belangrijk is weten we natuurlijk allemaal, maar wat gezonde voeding precies is, blijkt vaak lastiger. Zeker voor ouderen of mensen die net een operatie hebben ondergaan is het vaak lastig om de juiste voeding te kiezen.

Voor ouderen en andere kwetsbare groepen is vooral het eten van voldoende eiwitten van groot belang. Eiwitten zijn het hoofdbestanddeel van onze spieren, maar naarmate je ouder wordt nemen de hoeveelheid spiermassa en spierkracht langzaam af, zo meldt onder andere het Máxima MC. Verlies van spiermassa veroorzaakt allerlei gezondheidsklachten, waaronder hart- en vaataandoeningen, ontregeling van de stofwisseling, insulineresistentie, een hoge bloeddruk en andere chronische aandoeningen.


Onderzoeken wijzen uit dat ouderen daarom meer eiwitten nodig hebben om hun spiermassa zo lang mogelijk te behouden. Het eten van meer eiwitten in combinatie met krachttraining heeft een gunstig effect op het behoud van de spiermassa en de spierkracht. Volgens het Máxima MC heeft een oudere per dag zo’n 1 tot 1,2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig. Deze eiwitten kun je uit zowel plantaardige als dierlijke producten halen en vind je bijvoorbeeld in noten, zaden, peulvruchten, vis, vlees, eieren en zuivel.


Echter, ouderen en mensen die herstellen van een operatie hebben vaak juist minder eetlust, waardoor het voor hen lastig is om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Volgens Zorgvoorbeter.nl komt ondervoeding bij zo’n 20 tot 25 procent van de ouderen in verpleegtehuizen, en bij zo’n 15 tot 25 procent van de ouderen die thuiszorg ontvangen, voor. Ondervoeding kan vervolgens weer leiden tot een verhoogde kans op opname in een instelling, complicaties bij ziektes, verminderde zelfredzaamheid en een verminderde kwaliteit van leven. Vaak zien ouderen eten als noodzakelijk kwaad en slaan ze maaltijden over of nemen ze snel even een broodje, omdat ze simpelweg geen zin hebben om te eten of te koken.


Een tekort aan eiwitten ligt daarom al snel op de loer. Voor ouderen en mensen die herstellen van een operatie kunnen maaltijdvervangers met extra eiwitten. Dit kan bijvoorbeeld drinkvoeding zijn, waar extra energie, eiwitten, vitamines en mineralen aan zijn toegevoegd. Als je met normale voeding niet voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt kan dit een goede toevoeging zijn. Ook kan het goed zijn extra eiwitpoeder toe te voegen aan een smoothie of aan de yoghurt, om zo te zorgen dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt. Doe dit echter alleen als aanvulling op de normale voeding om spierkracht en -massa te behouden.

Delen

Journalist

Marjon Kruize

Related articles