European Media Partner

Een tsunami aan burn-outs voorkomen met leefstijlinterventies

Het thuiswerken heeft er het afgelopen jaar behoorlijk ingehakt, bij zowel werknemers als werkgevers. De kantoren stroomden leeg en we namen massaal onze positie in aan de keukentafel. Onze mentale weerbaarheid kwam onder druk te staan en het belang van duurzame inzetbaarheid kwam scherper op ons netvlies te staan.

“Het is gevaarlijk nu al echt uitspraken te doen over het effect van de coronacrisis op onze mentale gesteldheid”, vertelt Jessy Brouwers, klinisch psycholoog en mede-oprichter van Tsuru. “Maar we zagen wel dat mensen de verbinding met hun collega’s en het werk zelf misten. Iedereen heeft erkenning en sociale contacten nodig en door de coronacrisis was dat ineens minder vanzelfsprekend. Je trof je collega’s niet meer standaard ’s ochtends bij het koffieapparaat, maar enkel in meetings waarin je gelijk overgaat tot de orde van de dag. Tel daar nog bij op dat niet iedereen een ideale thuiswerkomgeving heeft, dat het niet voor iedereen even gemakkelijk is de discipline op te brengen gestructureerd thuis te werken en dat er mensen zijn die hun werk-privébalans volledig kwijtraken. Je kan je voorstellen dat dat toch een impact gaat hebben op onze mentale weerbaarheid.”  


En dan zijn
er ook nog eens de fysieke klachten, vult Toine Bax, marketingmanager bij Tsuru aan. “Bedrijven hebben de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in goed kantoormeubilair, maar nu zit je opeens op een krukje aan de keukentafel met een kromme rug. Dat leidt tot lichamelijke klachten door een verkeerde zithouding. Ook is de koektrommel thuis binnen handbereik, dus de verleiding om te gaan snacken is veel groter. Al met al helpt het thuiswerken niet per se mee als je een gezonde en vitale levensstijl nastreeft.”


Er gaan dan ook geruchten dat we voor een tsunami van burn-outs staan. “Dat moet ik nog zien hoor”, vertelt Brouwers. “Mensen hebben een behoorlijke mentale weerbaarheid, echter, toch namen de burn-outklachten ook al voor corona toe. Maar als we het willen voorkomen moeten we er wel nu mee aan de slag gaan. Je kan namelijk heel goed interveniëren op dit soort klachten en corona heeft er wel voor gezorgd dat we ons bewuster zijn geworden van duurzame inzetbaarheid. Echter, we moeten ons wel realiseren dat we hier samen verantwoordelijk voor zijn. De werkgever moet goed letten op zijn werknemers en hen handvatten aanreiken om de vitaliteit van de werknemer te verbeteren, maar de werknemer moet op zijn beurt ook aan durven geven waar deze tegenaan loopt. Als je dat als werkgever serieus neemt kan je juist sterker uit deze crisis komen.”


Dat begint bij bewustzijn, open communicatie en het leggen van verbindingen. “Korte persoonlijke gesprekken vanuit de werkgever kunnen bijvoorbeeld een heel goed begin zijn”, vertelt Bax. “Zoals je normaal gesproken de dag zou beginnen bij het koffieapparaat. ‘Goeiemorgen, heb je goed geslapen? Is alles nog gelukt met die deadline gisteren?’, dat soort vragen. Die persoonlijke aandacht zorgt ervoor dat je teruggezogen wordt naar die werksituatie en geven je het gevoel dat je ergens bij hoort. Dat kan heel belangrijk zijn.” Daarnaast is het belangrijk dat je als werkgever aandacht besteedt aan de nieuwe werkvorm. “Besef ook dat je werknemers het misschien moeilijk vinden om niet continu door te blijven werken”, stelt Brouwers. “Laat ze ook weten dat ze het goed doen en dat ze erop moeten letten dat ze hun pauzes blijven nemen. En dat ze om half zes ook echt mogen stoppen. Als werkgever hou je dan grip op de situatie, omdat je weet dat de werknemer aan de slag is, en voor de werknemer kan het heel prettig zijn dat ze als het ware ‘toestemming’ hebben om af en toe hun rust te pakken. Door goed te communiceren kan je ook achterhalen waar binnen jouw team de problemen liggen en dan kan je daar specifiek op coachen.”


En dat kan van alles zijn. “Slapen, motivatie op de werkvloer, stressreductie, beweging, voedingspatronen: allemaal hebben ze invloed op je mentale gezondheid. Om de mentale weerbaarheid blijvend te verbeteren is dan ook gedragsverandering noodzakelijk op alle leefstijlgebieden”, vertelt Brouwers. “Uiteindelijk gaat het namelijk altijd om een mindset die je moet trainen. Als je nieuwe patronen aanleert, spelenderwijs en in kleine stapjes, door bijvoorbeeld in te zetten op gezondere voeding, meer bewegen, of meer rust, dan maken je hersenen nieuwe verbindingen aan. Maar daar gaat wel tijd overheen. Duurzame inzetbaarheid is geen quick fix, maar een geleidelijk leerproces dat wel noodzakelijk is om te doorlopen.”


Want uiteindelijk biedt een duurzame, positieve mindset namelijk belangrijke voordelen voor zowel werknemers als werkgevers. Brouwers: “Uiteindelijk wil je dat je werknemers gemotiveerd aan het werk blijven, betrokken zijn, ambassadeurs zijn voor je bedrijf en zich minder vaak ziekmelden. De werknemer zit op zijn beurt beter in zijn vel en is in alle aspecten van zijn leven zelfverzekerder en vitaler. Dat is voor zowel de werknemer als de werkgever prettig, het mes snijdt echt aan twee kanten. Pas als beiden zich ervoor inzetten bereik je echt die duurzame inzetbaarheid. En dat is nodig, want nu we met zijn allen langer moeten werken, moeten we toch wat zuiniger zijn op elkaar.”


Delen

Journalist

Marjon Kruize

Related articles