European Media Partner

Een groeiende horecabranche om trots op te zijn

Het is een eer om wederom het voorwoord te schrijven in deze campagne over de Nederlandse horeca. Dit onderwerp blijft hot topic, niet alleen voor mij als horecaondernemer, maar voor het hele land. Als je kijkt naar Nederland, horen wij erbij. Het stikt in ons land van de mooie tenten met ondernemers aan het roer die lef, doorzettingsvermogen en passie tonen. 

In 2012 werkten er nog 368.000 mensen in de horeca, inmiddels zijn dat er meer dan 444.000. De verwachting is dat er in 2025 maar liefst 540.000 mensen in onze branche werken. Goed nieuws, want het betekent dat de horecabranche nog altijd groeit en zich blijft ontwikkelen. Iets om verschrikkelijk trots op te zijn! 


Tegelijkertijd kampen we met een tekort aan medewerkers binnen onze branche. Naar schatting zouden wij op dit moment meer dan 23.000 mensen extra nodig hebben in de horeca. Vooral het tekort aan koks is groot. Zonde, want werken in de horeca is voor mij nog altijd het meest fantastische wat er is en dat gevoel is iets wat ik en wij als brancheorganisatie ook aan anderen willen overbrengen. 


Om ons daarvoor in te zetten hebben wij in mei bijvoorbeeld meegeholpen in het organiseren van de eerste Nationale Horecadag: een mooie dag, waarbij wij aan iedereen die twijfelt aan hun beroepskeuze willen laten zien dat horeca wellicht een fantastische keuze voor de toekomst is om in te gaan werken. 


Als horecasector werken wij continu aan een gastvrije ontvangst voor onze gasten. Op een aantal vlakken zou hulp vanuit de overheid welkom zijn. Zo concurreren veel particuliere aanbieders op Airbnb vaak op oneerlijke wijze met hotels, doordat zij belasting ontduiken en wetgeving aan de laars lappen. Online platforms als Thuisbezorgd en Booking.com groeien als kool. Dit geeft kansen voor de horeca maar vraagt ook om een kritische blik van de overheid op de marktmacht. De invloed van dit soort grote platforms op het werkveld van kleine ondernemers wordt steeds groter. De vraag om actie vanuit Den Haag is hiermee alleen maar toegenomen. KHN wil eerlijke afspraken over de online platformmarkt die ook werken voor de ondernemers. 


In mei startten wij bovendien een campagne waarin wij opriepen om het alsmaar verhogen van de toeristenbelasting door gemeenten te stoppen. De toeristenbelasting wordt momenteel te vaak ingezet om simpelweg de tekorten op de gemeentebegroting op te vangen. Wij roepen gemeenten op te stoppen met het straffen van gastvrijheid en in plaats daarvan te investeren in gastvrijheid. 


De horeca is continu in beweging. Er is innovatie op het gebied van automatisering, opleiding en aanbod en we weten het toch maar voor elkaar te krijgen onze gasten steeds meer te bieden en te blijven boeien. Ik kan niet wachten op de stappen die nog gezet gaan worden! 


Ik wens u enorm veel leesplezier en hoop u de komende tijd eens tegen te komen in één van de duizenden topzaken in ons kleine kikkerlandje!


Robèr Willemsen, Voorzitter Koninklijke Horeca Nederland

Delen

Journalist

Related articles