European Media Partner

Een goede verpakking is essentieel

Je denkt er nooit over na, terwijl je er dagelijks mee te maken hebt: dozen. In de e-commerce spelen ze een cruciale rol. “Wijs jij maar eens drie dingen in je woonkamer aan die nog nooit in een doos hebben gezeten.”

Dat is simpelweg onmogelijk, aldus Jort Bangma, commercieel directeur bij Bangma Verpakking. “Sterker nog, het is makkelijker om dingen aan te wijzen die meerdere keren in een doos hebben gezeten. Zeker sinds e-commerce een vlucht heeft genomen, is de vraag naar kartonnen dozen als verpakkingsmateriaal enorm toegenomen. Om je een idee te geven: met al het golfkarton dat dagelijks in Duitsland wordt geproduceerd, kun je twee keer de hele Duitse Autobahn vol leggen. En dat is dan nog enkel in Duitsland.”


Jort Bangma, commercieel directeur bij Bangma Verpakking


Het belang van dozen als verpakkingsmateriaal blijkt ook uit de groei die Bangma Verpakking heeft doorgemaakt. “In 1975 begonnen mijn ouders en mijn oom en tante met tweedehands dozen onder de carport. Inmiddels is Bangma Verpakking uitgegroeid tot een bedrijf met 70 werknemers en een opslag- en productielocatie van 20.000 m2. Onze klanten zijn actief in de levensmiddelensector, de industrie, AGF-sector en in de e-commerce. We bieden onze klanten een totaaloplossing aan, zodat ze een verpakking krijgen die echt bij hen past. Van Amerikaanse vouwdozen, tot autolock- verpakkingen, trays en displays. We kunnen ook op bedrukkingsgebied alles bieden wat er te wensen valt. Flexo, off-set, digitaal. Bedrukkingen aan de binnen- en buitenkant van de doos. Ook verpakkingen met een teartape en/of een plakstrip zijn geen probleem.” 


Zeker in de e-commerce-sector speelt een goede verzendverpakking een belangrijke rol. “Die rol is drieledig”, stelt Bangma. “Als eerste dient de verpakking natuurlijk om dingen bij elkaar te houden, ten tweede om het product te beschermen en ten derde, en dat is vooral voor de e-commerce van groot belang, als presentatiemiddel. De juiste verpakking geeft je de mogelijkheid om je merk op een duidelijke en herkenbare manier te presenteren aan je klanten. In de e-commerce zien we veel jonge bedrijven van jonge ondernemers die zich wat de verpakking betreft echt focussen op de consumentenbeleving. Het ‘unboxen’ van je product wordt bijna net zo belangrijk als het product zelf. Het product gaat in een mooie doos in de huisstijl van het bedrijf, in een luxe vloeipapiertje met een mooie sticker en soms zelfs een handschreven kaartje.”


Om dit op de juiste manier te doen, is er een hoop communicatie nodig, vertelt Bangma. “Achter het op de juiste manier verpakken van producten zit een gigantisch proces. Als bedrijf moet de juiste kennis binnenhalen, ontwikkelen, vasthouden en overdragen. Denk bijvoorbeeld alleen al aan de afmeting: gaat dat dan over de binnenmaat van de verpakking of over de buitenmaat? Wil je bruin of wit karton? Welke druktechniek moet er ingezet worden? Er komen een hele hoop zaken kijken bij het ontwerpen en produceren van een goede verpakking.”


Gelukkig hebben de medewerkers van Bangma Verpakking dit volledig in de vingers en is het team enorm gedreven. “Dat zagen we ook toen begin vorig jaar de lockdown begon”, vertelt Bangma. Ons bedrijf was totaal niet ingericht op thuiswerken en logistiek- en productieafdelingen moesten natuurlijk gewoon doorgaan. Dat was af en toe wat lastig combineren en ik ben ontzettend trots op hoe onze medewerkers zich staande hebben gehouden. Zij hebben zich snel aangepast en zijn voor de klanten door het vuur gegaan om zo goed mogelijk in de vraag te voorzien.”


Verpakken is dus van het grootste belang, ook al denken we daar niet altijd bij na. “Zonder verpakkingen heb je simpelweg een probleem. Zeker nu de e-commerce blijft groeien. De vraag is hoe we verpakkingen nu verder kunnen optimaliseren om echt tot de beste oplossing te komen. Wij kunnen daarbij helpen.”


Meer weten? Kijk dan op www.bangmaverpakking.nl.


Delen

Journalist

Related articles