European Media Partner

Een cyberverzekering steeds noodzakelijker

Ieder bedrijf, groot of klein, zou een cyberverzekering moeten hebben. Dit omdat steeds meer bedrijven afhankelijk zijn of worden van het internet. En daarmee neemt ook de kwetsbaarheid van bedrijven toe. Het afgelopen jaar is die kwetsbaarheid meer dan ooit duidelijk geworden. Bedrijven moesten in sommige gevallen in zijn geheel thuis gaan werken, waardoor hele bedrijfsprocessen en systemen via het internet liepen en het risico op een cyberaanval groter werd. 

Ben je als webshopeigenaar volledig afhankelijk van je webshop en word je gehackt, dan heb je een groot probleem. Een cyberverzekering biedt dan uitkomst en heeft drie grote dekkingscomponenten. “Allereerst dient de cyberverzekering als hulpverlener”, vertelt Bjorn Jalving, expert cyberverzekeringen. “Een bedrijf ervaart een hoop ongemak bij een cyberaanval. Klanten kunnen bijvoorbeeld geen bestellingen plaatsen. Met een incident response plan kan er adequaat gereageerd worden door de juiste partners in te schakelen aan de hand van het soort aanval dat is gepleegd. Een eigenaar van een bedrijf is na een cyberaanval vaak in paniek en weet dan niet wie hij of zij moet bellen. Een cyberverzekeraar kan je daarbij helpen en zorgt ervoor dat de juiste mensen je helpen. Daarnaast zorgt de cyberverzekeraar ervoor dat de kosten die zijn misgelopen door de cyberaanval worden berekend en worden vergoed. En als laatste kijkt de cyberverzekeraar naar de aansprakelijkheid. Het kan zijn dat persoonsgegevens op straat liggen na een cyberaanval. In geval van bijvoorbeeld een huisarts kan dat een patiëntendossier zijn met heel gevoelige informatie. Dan kan besloten worden, in dit geval, de huisarts aansprakelijk te stellen.”


Cyberverzekeringen worden steeds belangrijker en ook noodzakelijker. Jalving: “Gelukkig zijn steeds meer bedrijven zich bewust van cybercriminaliteit, ook het mkb, maar het ontbreekt nog vaak aan de juiste kennis en preventiemaatregelen. Bovendien is cybercriminaliteit nog een relatief ‘nieuw’ fenomeen en daarmee is ook de cyberverzekering een relatief ‘nieuwe’ verzekering. Voor de meeste assurantieadviseurs is goed advies geven omtrent een cyberverzekering in de praktijk dan ook nog lastig. Dit type verzekering is nog niet zo bekend als een brandverzekering of een aansprakelijkheidsverzekering. Ook hebben veel bedrijven hun data bijvoorbeeld in de Cloud staan en denken ze dat de Cloud aanbieder of andere IT aanbieders verantwoordelijk zijn wanneer het fout gaat.” Maar een cyberaanval komt nog altijd door menselijke fouten, bijvoorbeeld, doordat er op een verkeerd linkje is gedrukt door iemand binnen een bedrijf, en niet door een fout van IT-systemen.


Steeds meer bedrijven zijn (volledig) afhankelijk van het internet en draaien (bijna) geen omzet wanneer zij te maken hebben met een cyberaanval. “Of de mate van  kwetsbaarheid van bedrijven gaat toenemen weten we nog niet, maar wat we wel weten is dat cybercriminelen steeds gerichter aanvallen op bedrijven uitvoeren”, besluit Jalving. “Het welbekende: ‘hang op, klik weg en bel uw bank’ is allang niet meer van deze tijd. Cybercriminelen worden grilliger en gebruiken steeds betere mails of nep sollicitaties om bedrijven binnen te komen. Hier goed bestand tegen zijn, middels een cyberverzekering, is essentieel om ervoor te zorgen dat ook na het klikken op een verkeerde link de schade beperkt blijft en je als bedrijf snel weer over kan gaan tot de orde van de dag en omzet kan blijven genereren.” 


Delen

Journalist

Féline van der Linde

Related articles