European Media Partner

Edo Offerhaus: Internationaal ondernemen kan niet zonder fysiek contact

Op het gebied van internationaal ondernemen waren de resultaten het afgelopen jaar eigenlijk zo slecht nog niet. We slaagden erin onze grenzen open te houden voor het goederenvervoer waardoor onze havens,Schiphol en transporteurs goed door konden functioneren.

“Je zag dat iedereen de afgelopen vijftien maanden nog steeds in staat was producten te exporteren en te importeren”, vertelt Edo Offerhaus, managing director van NLinBusiness. “De logistieke sector heeft een enorme klus geklaard waardoor de supply chains overeind gebleven zijn. Echter, het bleek wel lastig om nieuwe business op te bouwen, omdat we onze mensen niet meer achter onze producten aan konden sturen. We hebben onze bestaande business dus heel knap weten te bestendigen, maar nieuwe contacten opdoen en nieuwe kansen grijpen bleek het afgelopen jaar een stuk lastiger.”


Nu het einde van de coronacrisis dan toch eindelijk in zicht lijkt staat het opnieuw aanhalen van de persoonlijke contacten dan ook hoog op de agenda, aldus Offerhaus. “Het afgelopen jaar hebben we veel met elkaar gecommuniceerd via de telefoon, Zoom, en gebruik gemaakt van digitale platforms, maar dat is maar een deel van het verhaal. Online kan je veel nuttige informatie verkrijgen en je goed voorbereiden. Maar nu het weer kan  is goed om elkaar weer  persoonlijk op te zoeken om te kijken hoe de zaken ervoor staan en hoe je samen met je internationale partners verder kunt ondernemen.”


Dat geldt dan met name voor Europa. “Het bezoeken van de rest van de wereld gaat nog wat lastiger, maar in Europa gaat de economie langzaam maar zeker weer open. Vanuit dat perspectief denken we dan ook dat het goed is om de komende periode stevig in te zetten op het weer op orde krijgen van de Europese operatie. Je kan weer grenzen over om je klanten te bezoeken, je producten te laten zien en nieuwe producten in te kopen. Zo kunnen we het internationaal ondernemen in Europa gaandeweg weer op gaan pakken.”


En dat is belangrijk, want als we het afgelopen jaar iets geleerd hebben is het wel dat internationalisatie van levensbelang is voor de lange termijn van je onderneming. “34 procent van ons BNP komt uit internationale handel”, vertelt Offerhaus, “en bij een crisis zien we eigenlijk altijd dat juist de internationale ketens heel solide zijn en overeind blijven. Zij zijn in staat hun risico’s te spreiden en zijn door hun activiteit in verschillende landen alerter op veranderende marktomstandigheden en ze zijn minder afhankelijk van de situatie in één land. Dat maakt dat juist deze bedrijven sterker uit de crisis komen dan anderen.”


Wat we dus van de crisis hebben kunnen leren, is dat internationalisering van levensbelang is voor het voortbestaan van je onderneming op de lange termijn. “En het is slim om dan te beginnen met ervaring opdoen binnen Europa, omdat je dan dicht bij je klanten en je business partners zit. Je hebt hier ook de financiële instellingen en banken waar je bekend mee bent en ambassades, consulaten en NL Business Hubs die je kunnen ondersteunen. Die steunpunten in het buitenland zijn enorm belangrijk om Nederlandse ondernemers met internationale ambities verder te helpen.”


Uiteindelijk is internationaal zakendoen gebaseerd op onderling vertrouwen, en dat krijg je alleen door elkaar persoonlijk te ontmoeten, stelt Offerhaus. “Natuurlijk hoeft niet elk bezoek een fysiek bezoek te zijn, en spelen digitale platforms een steeds grotere rol, maar om elkaar echt te leren kennen is dat wel noodzakelijk. Zeker als je op een nieuwe markt wil openen is persoonlijk contact essentieel. Dus trek er vooral weer op uit!” 


Delen

Journalist

Marjon Kruize

Related articles