European Media Partner

E-commerce zit in de lift, als je in de juiste sector werkt

In het afgelopen jaar, sinds het begin van de coronacrisis, heeft e-commerce een enorme vlucht genomen. De grote handelsplatformen zoals Bol.com en Amazon groeiden enorm en ook een grote hoeveelheid mkb’ers is het afgelopen jaar (noodgedwongen) begonnen met online verkoop. Maar ziet de toekomst er net zo rooskleurig uit voor de e-commerce?

Allereerst een kleine kanttekening, want de enorme groei die sommige platformen doormaakten, geldt zeker niet voor alle onlineondernemers. “De grote platformen zijn enorm gegroeid, en ook veel kleine mkb-retailers en de afhaalhoreca merkten een grote stijging, maar andere sectoren kwamen juist stil te liggen”, stelt Jasper Verbunt, verantwoordelijk voor PR en Thought Leaderschip bij Dutch Digital Agencies (DDA). “Denk aan leveranciers in de evenementenbranche. Er waren geen wedstrijden, dus fanshops van voetbalclubs en webshops met bokalen en medailles voor amateursportwedstrijden kwamen grotendeels stil te liggen. Dat zijn ook allemaal e-commercespelers. Als je in de verkeerde branche zit, groei je alsnog niet, dus het verschil tussen de partijen was heel groot.”


Dat betekende dus dat er ook in de digitale branche nood was aan crisismanagement. “We zagen een heel divers gezelschap”, vertelt Verbunt. “Er waren bedrijven die enorm snel groeiden en daarbij ondersteuning nodig hadden, maar ook partijen, zoals horecaleveranciers, die bijna stil stonden omdat de grootste afnemers wegvielen. Digitale bureaus moesten dus klanten ondersteunen die het goed hadden, maar ook bedrijven die het heel zwaar hadden. Dat was best een ingewikkelde klus, want ze hadden allemaal andere hulp nodig.”


Gelukkig trekt de markt nu wel weer aan, stelt Verbunt. “Er komt nu echt weer ruimte om te investeren in de e-commerce sector, maar heel veel partijen zullen nu ook gaan zien dat e-commerce echt een vak apart is. Het is niet zomaar even een site neerzetten, wat orders plaatsen en groeien. Dus mijn verwachting is dat een hoop initiatieven ook weer zullen stoppen. Denk bijvoorbeeld aan restaurants die stoppen met afhaal en bezorgen en kleine winkeltjes die weer gaan focussen op de offline verkoop. Ik verwacht dus dat er aan de onderkant nog enkele partijen zullen gaan stoppen, maar dat de partijen aan de bovenkant juist zullen gaan groeien. Zeker de grote platformen zullen echt nog wel even door blijven groeien.”


Echter, naast de grote platformen ziet Verbunt nu ook de opkomst van merkenshops. “In plaats van dat je je spijkerbroeken bij Zalando verkoopt, gaan merken als G-star en Levi’s meer en meer inzetten op hun eigen e-commerce strategie. Zij hebben ook een goede kans op de markt, omdat ze meteen ook aan hun merk kunnen werken omdat ze data genereren en kennis over hun klanten kunnen verzamelen. Ze brengen de merkbeleving daarmee rechtstreeks naar de klanten. De spijkerbroekenwinkel op de hoek, die allerlei verschillende merken verkoopt, heeft echter een hele pittige markt voor zich, want zij concurreren rechtstreeks met de grote marktplaatsen. Als consument maak je daarin uiteindelijk de keuze tussen marktplaats of merk, en de kleinere aanbieder met meerdere merken valt een beetje tussen wal en schip.”


Over het algemeen blijft het vertrouwen in e-commerce echter groeien. “Dat zien we ook terug bij de bureaus die webshopeigenaren ondersteunen. Zij maken een enorme groei door en kunnen partijen die de markt betreden goed ondersteunen zodat ook deze kunnen groeien.”


Delen

Journalist

Marjon Kruize

Related articles