European Media Partner

E-bikes steeds populairder

Elektrische fietsen hebben tal van voordelen ten opzichte van traditionele modellen. Daarmee is het eigenlijk niet zo verwonderlijk dat e-bikes almaar vaker de voorkeur krijgen. Eén op de drie verkochte fietsen is tegenwoordig een e-bike.

De voordelen van elektrische fietsen lopen uiteen. Zeker bij langere afstanden is een e-bike een prima alternatief voor de auto of openbaar vervoer. Een actieradius van 35 of 40 km per uur is voor persoon op een traditionele fiets eigenlijk amper te behalen, maar met een e-bike is dat geen enkel probleem. Sterker nog, dat is zelfs onderzocht. Veel mensen hikken er een beetje tegenaan om met de fiets naar hun werk te gaan, omdat transpiratie – en alle nadelige gevolgen van dien – hen tegenhoudt. Niemand zit bij aankomst op zijn werk te wachten op donkere plekken onder de oksels, een onfris ruikende garderobe en zweet op ongewenste plekken.


Een wetenschappelijk onderzoek bij een Formula One-testfaciliteit heeft aangetoond hoe nuttig e-bikes kunnen zijn voor mensen die op zoek zijn naar transpiratievrije fietsritten. Die studie wijst uit dat het rijden op een e-bike het transpireren met maar liefst driehonderd procent vermindert. Met een gemiddelde hartslag die 63 slagen lager is dan die van een gewone fietser zijn e-bikers bij aankomst meteen in staat om met werken te beginnen. Als je uitgeput van je traditionele fiets stapt, is dat natuurlijk een stuk lastiger. Een e-bike blijkt daarmee een ideale oplossing voor mensen die hun fietsconditie op peil willen houden, maar een zweterig lijf en transpiratievlekken in de kleding willen vermijden. 


Voor Nederlanders is dat in ieder geval goed nieuws. Want wat ook blijkt, is dat bijna de helft van de bevolking bereid is over te stappen naar een e-bike om naar het werk te forenzen. Daartoe is een onderzoek uitgevoerd onder 12.000 respondenten verspreid over tien verschillende landen. 47 procent van de Nederlanders is bereid om met een elektrische fiets naar het werk te gaan, en dat is veel in vergelijking met 24 procent van de Europese forenzen. 


Nederland steekt er dus met kop en schouders bovenuit. Daarna volgen onder andere Spanje met 39 procent, Italië met 33 procent en België met 31 procent. De hekkensluiter van de top 10 is het Verenigd Koninkrijk. Daar is slechts 11 procent van de forenzen bereid om een e-bike als alternatief vervoermiddel te kiezen.


De belangrijkste redenen waarom Nederlanders op hun e-bike naar hun werk te komen zijn fit blijven (45 procent), het feit dat het makkelijker fietst (33 procent) en om een meer ontspannen rit te ervaren (27 procent). Mensen in de leeftijd van 18 tot 24 jaar zijn het meest bereid om over te schakelen naar een e-bike om het openbaar vervoer te vermijden (39 procent) en om geld te besparen (36 procent). Daarnaast bestaan er natuurlijk ook redenen om niet per e-bike naar het werk te komen, waaronder de kosten van een e-bike. Dat is de belangrijkste reden bij de overwegingen, gevolgd door weersomstandigheden en de afstand naar het werk.


Wat betreft die laatste aspecten - daar hebben leveranciers van e-bikes natuurlijk geen invloed op, hoewel we natuurlijk ook de voorspelling kennen dat de zomers steeds langer zullen duren. Wat dat betreft zijn de weersomstandigheden om met een e-bike naar het werk te reizen telkens idealer. Waar leveranciers natuurlijk wel invloed op hebben, zijn de kosten. Op dat vlak is er goed nieuws. Zo zijn er nu goed betaalbare en lichte e-bike-modellen op de markt gekomen, die binnen het bereik vallen van elke portemonnee. Daarmee is dus een nieuw voordeel ontstaan om te kiezen voor een e-bike als extra stimulans om op de fiets te stappen.


Met die constatering valt ook een bruggetje te maken naar de wetenschap dat mensen met een e-bike twee tot drie keer toe vaker de fiets pakken dan mensen met een fiets zonder trapondersteuning. Een steuntje in de rug dankzij de accu zorgt ervoor dat tegenwind, een heuvelachtig terrein of een relatief langere afstand van enkele tientallen kilometers geen beletsel hoeven te zijn. Zonder te veel inspanning kan vrijwel iedereen tot op hoge leeftijd een mooie fietstocht maken en genieten van de omgeving. Fietsen moet immers een koud kunstje zijn. Geen strijd. 

Delen

Journalist

Hugo Schrameyer

Related articles