European Media Partner
Peter Schuitema, Eigenaar van Kuyichi MILIEU

Duurzaamheid in de katoenindustrie

De katoenindustrie is één van de meest vervuilende industrieën ter wereld. Na de inzet van Max Havelaar voor de koffie- en cacao-industrie werd het hoog tijd voor een verbetering in de katoenindustrie.

Hoe werd het eerlijker en beter maken van de katoenindustrie ontvangen?

“Meer dan twintig jaar geleden was niemand eigenlijk geïnteresseerd in fairtrade katoen. Het tegengaan van kinderarbeid en zorg dragen voor betere en eerlijkere omstandigheden in de koffie- en chocolade business was net geïntroduceerd, maar het drong bij niemand, in ieder geval niet bij afnemers, door dat de katoenindustrie met dezelfde problemen te maken had. Gelukkig zijn deze problemen vandaag de dag bijna niet meer aan de orde.”


Nu is duurzaamheid de trend na fairtrade en organic. Wat vind je daarvan?

“Duurzaamheid is een heel breed begrip, maar heeft wat mij betreft te maken met het maken van een sterk en eerlijk product dat lang meegaat. Kledingmerken of ketens die om de week of maand een nieuwe collectie uitbrengen zorgen voor veel financiële druk en hoge voorraden. Het maken van trend- en seizoensgebonden kleding zorgt er dus voor dat retailers ook geen andere oplossing zien dan het na veel te korte tijd de kleding weer in de uitverkoop te moeten doen, met een enorm marge verlies als gevolg. Minder seizoensgebonden kleding zou kunnen voorkomen dat producten onnodig snel in de uitverkoop gaan. In mijn ogen creëer je daarmee al een duurzamere kledingindustrie.”


Zouden slimme voorraden kunnen bijdragen aan een duurzamere kledingindustrie? 

“Grote voorraden zijn duur. Door bij retailers geen voorraden aan te leggen maar deze op één centraal punt te houden verkoop je nooit nee aan je retailer en heb je zelf de controle over je voorraad. Dit kan alleen goed werken wanneer kleding niet seizoensgebonden is en om de paar weken eruit moet voor een volgende collectie. Je blijft niet met grote voorraden zitten die je niet kunt verkopen. Door deze nieuwe grenzen en vooral andere manier van denken op te zoeken kan de kledingindustrie een stukje duurzamer worden.”

Delen

Journalist

Féline van der Linde

Related articles