European Media Partner

‘Duurzaamheid als marketing inzetten is echt een NO-GO’

The Branding Club helpt horecabedrijven met het versterken van hun merkbeleving. Dit doen ze door bedrukte producten te leveren. “Een sterk merk en krachtige branding zijn vandaag de dag essentieel voor succes in nagenoeg iedere branche. De horecabranche is er bij uitstek één waar een combinatie van beide een positief sneeuwbaleffect kan veroorzaken. Echter, bij veel ondernemers ontbreekt het door onder meer tijdgebrek aan focus op het bouwen van een sterk merk. The Branding Club helpt horecabedrijven hierbij en fungeert in essentie als de creatieve afdeling voor veel van onze klanten.”

Geen verpakkingen?

Duurzaamheid wordt door veel bedrijven helaas ingezet als marketingterm. “Niet verrassend, want duurzaamheid sells. Echter, in de meeste gevallen valt de daadwerkelijke milieuvriendelijkheid van zogeheten duurzame producten tegen. Iets wordt al “duurzaam” genoemd zodra het ook maar marginaal beter is dan het minst milieuvriendelijke alternatief. Dat slaat eigenlijk nergens op; het enige wat je daarmee doet is een valse indruk wekken om zo meer te verkopen. Precies daar zit juist het probleem, dat meer verkopen: als we eerlijk zijn, is er maar één ding écht duurzaam: geen producten gebruiken. Dan worden er geen grondstoffen verbruikt en wordt er minder uitstoot en afval geproduceerd. Realistisch gezien is een verpakkingloze economie op korte termijn niet haalbaar. Hierom is het des te meer van belang om bedrijven en consumenten te motiveren zo min mogelijk producten te gebruiken en - indien onvermijdelijk - hen te laten kiezen voor producten die maximaal gerecycled en recyclebaar zijn. Door betere alternatieven te combineren met doeltreffende branding, ontstaat er voldoende meerwaarde voor bedrijven om hen de meerprijs voor meer milieuvriendelijkheid te laten betalen.”

Als toeleverancier van de horeca, heeft The Branding Club hierin een belangrijke verantwoordelijkheid. “Ieder product dat we leveren heeft een impact op de planeet. Ik denk dat het belangrijk is dat bedrijven beginnen daar op een authentieke manier over te communiceren. Wij krijgen letterlijk nog wel eens vragen van klanten die op zoek zijn naar producten die er duurzaam uitzien, maar dat niet zijn. Onder het mom van: ‘Als het er maar duurzaam uitziet, is het goed.’.”


Practice what you preach

Graveland: “We zijn onder meer bezig met het inventariseren, communiceren en reduceren van de CO2-footprint van onze producten. Daarnaast hebben we ons wagenpark geëlektrificeerd, investeren we zo veel we kunnen in duurzame initiatieven en doneren we vanaf 2022 minstens één procent van onze omzet aan 1% for the Planet. De GO!mealbox van Fonkels, een maaltijdbox van scheidbare, recyclebare materialen, is een mooi voorbeeld van een nieuw milieuvriendelijker alternatief voor bestaande producten.”


Grote bedrijven zijn nu vooral gericht op het behalen van een zo groot mogelijke winst. Maar om echt milieuvriendelijk te worden moeten er investeringen gedaan worden en die kosten nu eenmaal geld. “En consumenten moeten beter geïnformeerd worden over de impact van producten en de recycling ervan”, aldus Graveland. “Zo denken nog altijd veel mensen dat een gebruikte pizzadoos met vet nog steeds bij het karton/oud-papier kan worden weggegooid. Maar door het vet moet de pizzadoos bij het restafval worden weggegooid. Heb je die informatie ooit op een pizzadoos zien staan? Een duurzame economie ontstaat niet vanzelf. Ik vind dat bedrijven hun verantwoordelijkheid moeten nemen - écht nemen. Zo zijn we bezig met een programma om horecabedrijven te motiveren afval te scheiden - iets wat nog maar weinig gebeurt in de horeca. Ons belangrijkste doel is om een markt te creëren die minstens CO2-neutraal is.”


Op thebrandingclub.com/climate-goals vind je alle doelen van The Branding Club terug.

Delen

Journalist

Related articles