European Media Partner

Duurzaam verpakken: E-commerce verduurzamen stopt niet bij innovatieve verpakkingen, transport en logistiek zijn net zo belangrijk

Wanneer het gaat over e-commerce wordt vaak gesproken over de milieu-impact. Hieronder vallen de verpakkingen van de bestelde producten, en zeker in die sector wordt volop geïnnoveerd op het gebied van verduurzaming.

Verpakkingen worden vaak als niet- duurzaam gezien omdat ze voor de doorsnee consument het enige ‘zichtbare’ deel zijn van de e-commerceketen. Na het uitpakken van het product blijft de consument achter met een ‘restproduct’ (= het afgedankte verpakkingsmateriaal). Dat lijkt enkel negatieve connotaties te hebben, maar verpakkingen zijn om een aantal redenen onmisbaar om de verzending mogelijk te maken. Zonder verpakking is je product namelijk onbeschermd. Er worden gelukkig heel veel stappen gezet om de duurzaamheid van verpakkingen verder te ontwikkelen.


“Bij RAJA volgen we de evolutie van de markt heel nauw op en trekken we dat ook door in ons eigen productaanbod.”, vertelt Gidi Pluym, algemeen directeur bij RAJA Benelux, een partner in de distributie op het gebied van verpakkingen, kantoorartikelen en magazijnbenodigdheden. “Deze ontwikkeling vertaalt zich in 5 basisprincipes: verminderen, hergebruiken, vervangen, hernieuwen en recycleren.”

1. Verminderen: “Gebruik een doos
met variabele vulhoogte om het volume van je verpakking tot een minimum te beperken. Denk aan een verpakking
die al op voorhand is aangepast aan het product zoals bijvoorbeeld een wijndoos of boekverpakking.”

2. Hergebruiken: “Een doos wordt vaak maar een keer gebruikt”, vertelt Pluym. “Terwijl er eigenlijk meer mogelijk is. Denk bijvoorbeeld aan dozen met een retoursluiting om goederen makkelijk

terug te sturen, maar ook aan speciale kunststofdozen die je terug kunt sturen naar de afzender zodat zij deze opnieuw kunnen gebruiken. Daarnaast kunnen de verpakkingen weer worden gebruikt om bijvoorbeeld vulmateriaal van te maken. Het belangrijkste is dat we aan de webshop en eindklanten duidelijk maken hoe ze met de verpakking om moeten gaan, zodat zij deze ook daadwerkelijk gaan recyclen.”

3. Vervangen: “Plastic verpakkingsmateriaal wordt tegenwoordig vaak vervangen door een papieren variant. Zo schakelen heel wat bedrijven over op papieren tape in plaats van PVC of PP- tape. Daarnaast wordt er steeds meer verpakkingsmateriaal uit gerecycled plastic gebruikt. De afgelopen jaren zijn die opties een stuk goedkoper geworden en is de kwaliteit enorm verbeterd, dus men staat daar nu zeker voor open.”

4. Hernieuwen: “Niet alleen de verpakking zelf, maar ook het vulmiddel voor de verpakking wordt steeds vaker gemaakt van gerecycled materiaal. Pakketjes kan je makkelijk opvullen met papieren opvulmateriaal. We willen bij het maken hiervan ook steeds meer inzetten op het gebruik van hernieuwbare grondstoffen, zoals papier en karton.”

5. Recyclen: “Onze luchtkussenenvelop kan na gebruik makkelijk opnieuw gerecycled worden. De noppenfolie is makkelijk te scheiden van de papieren envelop: beide materialen kunnen hierdoor apart worden gesorteerd en gerecycled. Sinds kort staat dit geprint op de envelop aan de hand van een logo zodat ook de eindgebruiker correct kan sorteren.”


E-commerce is een keten van verschillende activiteiten en actoren. Naast verpakkingen zijn ook nog heel wat andere aspecten
van belang om duurzaam online shoppen mogelijk te maken.

• De webshops zelf: welke verzendopties bieden ze aan, welke verpakkingsmaterialen gebruiken ze?

• De verpakkingsindustrie: welke verpakkingen worden aangeboden en hoe worden de gebruikers (webshops) van die verpakkingen geadviseerd?

• De transporteurs = de last mile. Hoe organiseert de sector zich om meerdere leveringen per dag op hetzelfde adres te vermijden? Gebruik van duurzame transportmiddelen etc., enz. 

• De eindklant: deze heeft de verantwoordelijkheid om duurzame opties (verpakking, leveringstermijnen) te kiezen indien ze worden aangeboden en het verpakkingsmateriaal op de juiste manier aan te bieden voor recycling.


“We nemen onze verantwoordelijkheid door mee te innoveren en ons aanbod
uit te breiden. Voor elke conventionele verpakkingsoplossing hebben we bij
RAJA inmiddels een gedegen duurzaam alternatief. Daarom is het ook zo belangrijk dat we onze klanten zoveel mogelijk informatie en hulpmiddelen bieden om hun producten op de juiste manier en 
zo duurzaam mogelijk te verpakken. Uiteindelijk willen we op die manier meewerken aan de verduurzaming van e-commerce.” Een grote uitdaging binnen de logistieke keten, is het vervoeren van lucht. “Momenteel wordt er tot wel 40 % lucht vervoerd in de last mile logistiek”, vertelt Pluym. Daar valt dus een wereld te winnen. Om daarop in te spelen hebben we dozen ontwikkeld die zo zijn ingesneden dat ze op twaalf verschillende hoogtes gebruikt kunnen worden. Op die manier wordt het transport van lucht in de dozen vermeden. Door bovendien onze vrachtwagens zoals een spel Tetris van vloer tot plafond te vullen, benutten we de maximale transportcapaciteit. Ook op dat vlak dragen we meer dan een steentje bij."

Delen

Journalist

Related articles