European Media Partner

Duurzaam, slim en kostenefficiënt verpakken

Webwinkels verzenden jaarlijks zo’n 250 miljoen pakketten die impact hebben op het milieu en de portemonnee.

Maar hoe kunnen we de impact op het milieu verminderen en gelijktijdig kosten in de verpakkingsindustrie drukken? En niet alleen voor de verzenders. Het versturen van producten in te grote verpakkingen kost namelijk ontzettend veel geld. Dit zijn kosten die aan de consument worden doorberekend. Het overtollige verpakkingsmateriaal is op zijn beurt weer schadelijk voor het milieu. En wat te denken van aanvullende transportkosten?


In het rapport ‘The Empty Space Economy’ van DS Smith geeft 34 procent van de retailers toe producten in verpakkingen te verzenden die vaak minstens twee keer zo groot zijn als het product. Gelukkig is er bij tachtig procent van de retailers wel de intentie om hier wat aan te doen, zo blijkt uit een onderzoek van Thuiswinkel onder webshops. In het onderzoek wordt duidelijk dat duurzaamheid en kostenefficiënt verpakken hoog op de lijst staan. Er is veel winst te boeken in de verpakkingsindustrie ten aanzien van slimmer verpakken en er zijn verschillende manieren om dit te doen.


Eén van de manieren om aan beide doelen bij te dragen is om verpakkingsloos te verzenden. Dit betekent dat producten worden verzonden in afsluitbare kratten die gemaakt zijn van recyclebaar materiaal. De webwinkel kan zo kosten besparen doordat zij geen verpakking meer hoeft in te kopen en het inpakken van producten veel eenvoudiger wordt. Ook met retourzendingen wordt schade, veroorzaakt door slecht inpakwerk, voorkomen. Bovendien is het mogelijk om producten eenvoudig af te schermen met een ’deksel’, zodat buren niet hoeven te weten wat u besteld heeft. Nadelen zijn echter dat de merkbeleving minder wordt en dat kratten ook in standaard formats komen die niet geschikt zijn voor alle producten. Zo blijft er in sommige gevallen alsnog loze ruimte over.


Een alternatieve methode om duurzaam te verpakken is daarom om gebruik te maken van duurzame verzendmaterialen. Zo zijn papier en karton van zichzelf al recyclebaar en afbreekbaar. Maar ook bubbeltjesplastic en plastic tasjes zijn tegenwoordig afbreekbaar te verkrijgen voor inpakdoeleinden. Of wat te denken van maïszetmeel dat gebruikt wordt voor het inpakken van voeding? Er zijn tal van mogelijkheden. Het mooie is dat er afbreekbare varianten van bubbeltjesplastic en plastic tasjes zijn die al beginnen af te breken zodra ze worden blootgesteld aan de zon. Een nadeel is echter dat consumenten met deze methode  een actieve rol moeten spelen in het bewerkstelligen van uw duurzaamheidsdoelen, en dit is niet meetbaar. 


Een derde optie, en misschien wel de meest gangbare voor verduurzaming in de verpakkinsindustrie, is maatwerk. Dozen en pakken die specifiek ontworpen worden voor bepaalde producten zorgen dat er geen loze ruimte meer is bij transport. Bovendien zorgt het alsmaar dunner wordende materiaal ervoor dat verpakkingen toenemend efficiënter worden. Het grote nadeel is echter wel dat op maat gemaakte verpakkingen zorgen voor stijgende kosten. Maar bedenk ook eens hoeveel u kunt besparen als u geen loze ruimte meer heeft bij transport. De kosten die u maakt voor aanvullende ritten, wegens een onnodig ruimtegebrek, worden weggenomen. Bovendien wordt daarmee ook de CO2-uitstoot aanzienlijk verlaagd. 


Al met al is het voor het milieu zaak dat we ook in de verpakkingsindustrie belangrijke stappen zetten richting een duurzame toekomst. Met (een combinatie van) de verschillende verpakkingsmethoden kunt ook u uw steentje bijdragen en zelf de vruchten plukken.

Feit

Een vierde van de verzonden eCommerce-pakketten bestaat uit loze ruimte

Vaak worden loze ruimtes opgevuld met onnodig opvulmateriaal

24% van de zeecontainers zijn leeg

122 miljoen ton koolstofdioxide wordt onnodig uitgestoten als gevolg van transport van lege ruimte

Er kan jaarlijks $46 miljard worden bespaard aan onnodige logistieke kosten

Delen

Journalist

Eoin Hennekam

Related articles