European Media Partner

Duty of Care moet prioriteit worden

Wanneer men zakendoet in het buitenland is veiligheid vaak een sluitpost. Bij het maken van de budgetten wordt er pas op het laatste moment gedacht aan de duty of care die je als werkgever voor je werknemers hebt.

En dat moet anders, zo stelt Eric Schouten, CEO en oprichter van security provider Dyami en Reisvoorbereid.nl. “We moeten zorgen dat men tussen de oren heeft dat ze weerbaar moeten zijn voor dreiging van buitenaf. Dat kan op het gebied van cyberveiligheid zijn, maar ook wanneer er bijvoorbeeld een zakenreis voor werknemers op de planning staat. Als werkgever ben je verplicht te zorgen dat zij veilig op reis kunnen, maar vaak wordt er geen gedegen onderzoek gedaan naar de dreiging in het land waar men naartoe reist.”


Momenteel zijn we ons door COVID-19 redelijk bewust van de reisadviezen van de overheid, maar alle andere dreigingen die je op reis tegen kan komen worden volgens Schouten achtergesteld. “Het reisadvies is er om aan te geven wat er in een land gebeurt en waar je rekening mee moet houden, maar het reisadvies is heel globaal. Duty of care moet verder gaan dan enkel rekening houden met de kleurcodes vanuit de overheid. Wat moet iemand bijvoorbeeld doen als hij op reis overvallen wordt? En welke wijken kan men beter vermijden? Ook in landen die door de overheid als veilig zijn bestempeld kan je medewerkers iets overkomen, en daar moet je hen op voorbereiden.”


Dat geldt niet alleen als het gaat om de veiligheid van de werknemer zelf, maar ook over de veiligheid van bijvoorbeeld intellectueel eigendom. “Er zijn heel veel bedrijven die heel innovatief zijn en in het buitenland opereren”, stelt Schouten. “Dat is natuurlijk heel mooi, maar stel je nou voor dat je bespioneerd wordt en dat je wordt ontdaan van je informatie. Ook daar moet je als bedrijf weerbaarder in worden. Als er door spionage of cybercriminaliteit gegevens lekken vanuit jouw bedrijf kan dat behoorlijke imagoschade opleveren. En datzelfde geldt eigenlijk ook als je werknemer op reis iets overkomt. Als je werknemer overvallen wordt in een gevaarlijke wijk, omdat deze niet wist dat hij daar niet moest komen, dan had je dat eigenlijk kunnen voorkomen. Als dat naar buiten komt is dat natuurlijk niet al te best voor het imago van je bedrijf.”


Voorbereiding is daarom key, aldus Schouten. “Begin met het maken van een emergency response plan waarin precies beschreven staat wat er moet gebeuren in geval van nood. Dit betekent het opleiden van je personeel, het zorgen voor reisverzekeringen, maar ook het maken van een evacuatieplan mocht het in een bepaald land echt uit de hand lopen. Iedereen in het bedrijf moet gewoon weten waar ze staan als er iets fout gaat en moet paraat staan om de juiste actie te ondernemen.”


Bedrijven laten zich vaak tegenhouden door de kosten, vertelt Schouten. “Bedrijven hebben geen geld, maar als je je veiligheid niet op orde hebt gaat dat je op termijn nog veel meer geld kosten. Van brandblussers zien we ook in dat ze een noodzakelijke investering zijn om de veiligheid van het bedrijf te waarborgen, waarom geldt dat voor de veiligheid van je werknemers en je bedrijf in het buitenland dan niet?”

Delen

Journalist

Marjon Kruize

Related articles