European Media Partner

Drie vragen aan…Dennis Stokman, eigenaar Blauwe Monsters

Hoe zie jij de (online) marketingtrends voor komend jaar?

“De rol van de online marketeer gaat toenemen en de kracht van het verkoopteam gaat afnemen. Het ouderwetse verkopen via telefoonteams en het rondje langs het industrieterrein gaat plaatsmaken voor een oriëntatie op internet. Online vindbaarheid en kwalitatief hoogwaardige content gaan een steeds grotere rol spelen.”

 In de B2C-markt heeft iedereen de mond vol van de customer journey, hoe zit dat in de B2B-markt?

“Ik noem dat geen customer journey, maar funnel, een trechtermodel die bezoekers laat transformeren naar converteerders. In de B2B-markt is het aantal touchpoints groter en het beslissingsproces complexer. Als particulier is het maken van een koopbeslissing eenvoudig. In de B2B-markt wordt dat over een langere periode uitgesmeerd, waardoor er meer contactkansen ontstaan met aanbieders. Niet alleen online, maar ook via traditionele media als radio.”

 

Hoe belangrijk zijn zoekmachine-optimalisatie SEO en zoekmachine-adverteren SEA inmiddels?

“SEO is superbelangrijk, omdat je daarmee een bezoeker veel kostenefficiënter kunt converteren naar een betalende klant. SEA is ook belangrijk, maar dat valt lastig in een prijs/kwaliteitsverhouding uit te drukken. Helaas hebben velen nog steeds niet in de gaten hoe je optimaal gebruik kunt maken van SEO.”

Delen

Journalist

Hugo Schrameyer

Related articles