European Media Partner

Drie vragen aan Remko ten Barge, Medeoprichter en directeur van NieuweStroom

In een eerlijke en transparante energiemarkt wordt innovatie aangejaagd door dynamische energieprijzen, vaste prijzen inclusief veel risicopremies werken kostenverhogend en houden veel innovatie tegen. Toegang tot dynamische prijzen voor alle verbruikers en producenten van energie helpt om de transitie naar een duurzamere markt te versnellen. 

Hoe kunnen we zorgen dat de klant meegaat in de energietransitie?

“We hanteren een logische, eerlijke routekaart waarmee de klant de stappen naar verduurzaming in de goede volgorde kan nemen. Daarbij is het belangrijk dat duidelijk is wat de voordelen hiervan zijn voor de klant. Denk aan meer gemak en vooral ook een lagere energierekening. We moeten de klant kennis bijbrengen over de werking van de energiemarkt én een financiële prikkel geven.”


Hoe kunnen we die financiële prikkel realiseren?

“Door de klant de echte prijzen voor energie te laten betalen met behulp van data uit slimme meters. Veel aanbieders vragen een vaste prijs voor energie, terwijl de echte stroomprijs elk uur fluctueert, op basis van de landelijke vraag naar en aanbod van energie. De essentie is dat we iedereen toegang geven tot die echte marktprijzen per uur, als nieuwe, 100% eerlijke standaard. Het is cruciaal dat we de juiste, relevante kennis geven: enerzijds door toegang tot de echte marktprijzen te bieden, anderzijds door uit te leggen welke impact het heeft op milieu om dure tijdstippen vaker te vermijden of verbruik te verschuiven naar goedkope tijdstippen. Klanten kunnen dus geld verdienen als ze duurzaam opgewekte energie ook op die momenten gebruiken, ofwel duurzaam afnemen.”


Hoe helpt dit om energie te besparen?

“De toename van duurzame opwek zorgt voor een wisselvalliger aanbod omdat zon en wind weersafhankelijk zijn. Stemmen we onze vraag hier niet op af, dan verspillen we duurzaam opgewekte energie op het ene moment en moeten op andere momenten de fossiele centrales blijven bijspringen. We verwelkomen meer dan 1.000 bedrijven per kwartaal als nieuwe klant en ervaren in klantgesprekken dat de markt wel wil verduurzamen, maar dat het grootste deel vooral een lage energierekening wil. Dat kan hand in hand gaan. Door stroom op deze manier aan te bieden heb je de prikkel aan beide kanten en zal men die overstap gaan maken. De grotere verbruikers en producenten vanaf 50.000 kWh per jaar ervaren de grootste voordelen en willen we als eerste groep meekrijgen in de beweging die op gang hebben gebracht, alles wat voor hen werkt kunnen we ook doorzetten naar de kleine verbruikers en producenten en consumenten.”

Delen

Journalist

Marjon Kruize

Related articles