European Media Partner

Drie vragen aan Edith Nordmann, managing partner ACG International

Het zijn rumoerige tijden op de internationale arbeidsmarkt. Toch biedt de huidige crisis ook kansen voor ondernemers die naar het buitenland willen.

Edith Nordmann, managing partner ACG International


Waar moet een bedrijf over nadenken als ze uitbreiden naar het buitenland?

“Je hebt uiteraard het traditionele rijtje: wees goed voorbereid, houdt rekening met culturele verschillen, zorg voor een netwerk thuis en in de verte en houdt rekening met andere regelgeving. Eigenlijk komt dit allemaal neer op zorgen dat je dezelfde taal spreekt. Veel Nederlanders denken dat ze zich perfect kunnen uitdrukken in het Engels, maar door culturele verschillen kan dat tot grote misverstanden leiden.”


Voor welk soort bedrijf is uitbreiden op dit moment interessant?

“Bedrijven die nog wel wat financiële reserves hebben, anders is het te gevaarlijk. Kom voordat je gaat uitbreiden eerst bij van de huidige crisis en sterk aan. Het moet echt een bewuste, strategische keuze zijn vanaf een rustig thuisfront. En doe eerst onderzoek. De voorbereiding moet echt plaatsvinden vanuit Nederland.”


Hoe beïnvloedt de huidige crisis de keuze voor uitbreiding naar het buitenland?

“Ik denk dat het kansen kan bieden voor ondernemers die een stabiele situatie hebben. Er zullen anderen zijn die het helaas niet redden en die gaten moeten op een goede manier worden opgevuld. Zorg er ook voor dat je een goed contract hebt, kies niet voor een standaardcontract, maar ga echt met een gespecialiseerd advocaat  zitten om deze op te stellen zodat deze bij de specifieke situatie past en alle risico’s veilig afgedekt zijn.”


Delen

Journalist

Marjon Kruize

Related articles